Διαδικασίες Παρακολούθησης της Βελτίωσης των Πιστοποιημένων από τον Φορέα Προγραμμάτων Σπουδών (Follow-up procedures)

Στη βάση Ευρωπαϊκών Κριτηρίων και Κατευθυντήριων Γραμμών (ESG 2.3), ο Φορέας ΔΙΠΑΕ εφαρμόζει διαδικασίες παρακολούθησης της προόδου που έχουν σημειώσει τα ιδρύματα αναφορικά με την αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών τους, μετά  την αξιολόγηση - πιστοποίηση από τον Φορέα. Σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Κριτήρια και Κατευθυντήριες Γραμμές, εξωτερική διασφάλιση της ποιότητας δεν τελειώνει με την έκθεση των εμπειρογνωμόνων (Έκθεση Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης- ΕΕΑ)  ούτε με την Τελική Έκθεση Πιστοποίησης του Φορέα. Τόσο οι εκθέσεις των ΕΕΑ όσο και οι Τελικές Εκθέσεις Πιστοποίησης του Φορέα δύνανται να περιλαμβάνουν σαφείς οδηγίες για ενέργειες από μέρους του ιδρύματος για περαιτέρω βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

Σε αυτό το πλαίσιο, Ο Φορέας έχει θεσμοθετήσει διαδικασίες παρακολούθησης για να εξετάσει τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί τα ιδρύματα για τη βελτίωση και την περαιτέρω ανάπτυξη των αξιολογημένων-πιστοποιημένων προγραμμάτων σπουδών.

Οι διαδικασίες παρακολούθησης (Follow-up procedures), περιλαμβάνουν υποβολή από μέρους του ιδρύματος, έκθεσης (Follow-up Report) πάνω στο σχετικό έντυπο του Φορέα με αρ. 300.1.4. Η εν λόγω έκθεση θα πρέπει να αναφέρει συνοπτικά τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί τα ιδρύματα για τη βελτίωση των περιοχών που αναφέρονται τόσο στην έκθεση της ΕΕΑ όσο και στην Τελική Έκθεση του Φορέα, εντός του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης που έχει τεθεί από τον Φορέα, όπως επίσης και τις βελτιωτικές αλλαγές στις οποίες έχει προβεί το ίδρυμα στη βάση των διαδικασιών εσωτερικής διασφάλισης ποιότητας που εφαρμόζει.

25 Σεπτεμβρίου 2020

Εγγραφή Φοιτητών σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών (Αρ. 2)

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης ενημερώνει εκ νέου ότι για εγγραφή φοιτητών σε προγράμματα σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου απαιτείται η κατοχή πτυχίου.

Ο Φορέας επισημαίνει ότι διαχέονται ανακριβείς και παραπλανητικές πληροφορίες μέσω διαφημίσεων, από ιδιωτικές σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ιδιωτικά πανεπιστήμια σε σχέση με την εγγραφή φοιτητών σε μεταπτυχιακά προγράμματα.   

Σύμφωνα με το άρθρο 37(4) των Περί Ιδιωτικών Πανεπιστημίων Νόμων :

(4) Η εγγραφή φοιτητή στο Αρχείο Φοιτητών για παρακολούθηση προγράμματος μεταπτυχιακού επιπέδου απαγορεύεται, εκτός εάν ο φοιτητής κατέχει πτυχίο πανεπιστημίου ή άλλο αναγνωρισμένο ισοδύναμο προσόν.

Λαμβάνοντας υπόψη το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και το γεγονός ότι δεν έχει ιδρυθεί Φορέας ο οποίος να αναγνωρίζει - πιστοποιεί ισοδύναμα προσόντα πανεπιστημιακού επιπέδου, η εγγραφή φοιτητών σε μεταπτυχιακό επίπεδο χωρίς πτυχίο δεν επιτρέπεται.

Επίσης στις ΚΔΠ 143/96 με τίτλο «Οι Περί Ιδιωτικών Σχολών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Κριτήρια και Επίπεδα Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης-Πιστοποίησης Κλάδων Σπουδών) Κανονισμοί του 1996» στον Κανονισμό 22 (3) ρητά αναφέρεται ότι:

Απαραίτητο κριτήριο για την εισδοχή ενός φοιτητή στα προγράμματα αυτά πρέπει να είναι η κατοχή πρώτου καταληκτικού/τελικού τίτλου, που χορηγήθηκε από αναγνωρισμένο ή εκπαιδευτικά αξιολογημένο-πιστοποιημένο ίδρυμα.

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ με την ανακοίνωσή του «Εγγραφή Φοιτητών σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών» του ημερομηνίας 5 Αυγούστου 2020 έχει πληροφορήσει όλα τα ακόλουθα:

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης ενημερώνει όλους τους ενδιαφερόμενους ότι για εγγραφή φοιτητών σε προγράμματα σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου απαιτείται η κατοχή πτυχίου.

Για να αναγνωριστεί ένας μεταπτυχιακός τίτλος ως ισότιμος μεταπτυχιακός τίτλος επιπέδου Master πρέπει να υπάρχει πρώτος καταληκτικός ισότιμος τίτλος επιπέδου πτυχίου.

Σημειώνεται ότι τα πιο πάνω προνοούνται και στο άρθρο 37 (4) των «περί Ιδιωτικών Πανεπιστημίων (Ίδρυση, Λειτουργία, και Έλεγχος) Νόμων»:

Η εγγραφή φοιτητή στο Αρχείο Φοιτητών για παρακολούθηση προγράμματος μεταπτυχιακού επιπέδου απαγορεύεται, εκτός εάν ο φοιτητής κατέχει πτυχίο.

24 Σεπτεμβρίου 2020

Παρουσία πρυτάνεων, αντιπρυτάνεων και διευθυντών και άλλου προσωπικού κατά τις αξιολογήσεις

Ο Φορέας υπενθυμίζει ότι οι συμμετέχοντες κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης, εκ μέρους του ιδρύματος, καθορίζονται στο πρόγραμμα της αξιολόγησης που αποστέλλεται.  Οι πρυτάνεις για τα πανεπιστήμια και οι Διευθυντές- ακαδημαϊκοί υπεύθυνοι για τις ΣΤΕ παρευρίσκονται μόνο στο πρώτο μέρος και οι διδάσκοντες, οι διοικητικοί και φοιτητές στο μέρος που καθορίζεται, χωριστά για κάθε ομάδα, στο πρόγραμμα.  Εάν ζητηθεί από την ΕΕΑ κάποια ομάδα ή οι πρυτανικές και διευθυντικές αρχές να επανέλθουν, για διευκρινίσεις ή/και θέματα που προκύπτουν και για τα οποία θεωρούνται αρμόδιοι, παραμένουν στη διάθεση της Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης.

21 Σεπτεμβρίου 2020

Επίπεδα γνώσης της αγγλικής γλώσσας για φοίτηση σε προγράμματα πτυχιακά και μεταπτυχιακά τα οποία προσφέρονται στα Αγγλικά (Αρ. 2)

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ, σε συνέχεια της ανακοίνωσής του με ημερομηνία 2 Ιουλίου 2020 (http://www.dipae.ac.cy/index.php/el/nea-ekdiloseis/anakoinoseis-el/534-02-07-2020-epipeda-gnosis-tis-anglikis-glossas-gia-foitisi-se-programmata-ptychiaka-kai-metaptychiaka-ta-opoia-prosferontai-sta-anglika) υπενθυμίζει ότι για εισαγωγή σε αγγλόφωνα προγράμματα σπουδών πανεπιστημίων και κολεγίων η πιστοποιημένη γνώση της αγγλικής γλώσσας είναι απαραίτητη προϋπόθεση.

Οι υποψήφιοι φοιτητές πρέπει να κατέχουν πιστοποιητικό γνώσης της αγγλικής γλώσσας  που να αντιστοιχεί σε βαθμολογία 5,5 IELTS τουλάχιστον ή ισοδύναμο σύμφωνα με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες (CEFR).

Τα πιο πάνω είναι απαραίτητες προϋποθέσεις ποιότητας οι οποίες πρέπει να περιλαμβάνονται στα κριτήρια εισδοχής φοιτητών σε αγγλόφωνα προγράμματα.

Οι κατάλογοι των φοιτητών που θα εγγραφούν στα αγγλόφωνα προγράμματα μαζί με τα πιστοποιητικά γνώσης της αγγλικής γλώσσας, καθώς επίσης και οι χώρες προέλευσης των φοιτητών πρέπει να αποστέλλονται στον Φορέα με την έναρξη του χειμερινού και εαρινού εξαμήνου.

Επισημαίνεται ότι ο Φορέας είναι δέκτης συχνών αιτημάτων από αρχές εντός και εκτός Κύπρου για διαβεβαίωση των κριτηρίων ποιότητας των προγραμμάτων σπουδών, όταν απόφοιτοι απευθύνονται για πρόσληψη σε διάφορες θέσεις. Για να μπορεί να ανταποκρίνεται θετικά θα πρέπει να τηρούνται τα κριτήρια εισδοχής των φοιτητών στα διάφορα προγράμματα.

Απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου: Αναθεώρηση της διαδικασίας παραχώρησης άδειας εισόδου/θεώρησης σε υποψήφιους φοιτητές από Τρίτες Χώρες
οι οποίοι πρόκειται να φοιτήσουν σε Προγράμματα Σπουδών των Πανεπιστημίων (αποδεικτικά κατοχής αγγλικής γλώσσας)
16-06-2021
9 Σεπτεμβρίου 2020

Λειτουργία Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021

Λόγω της έξαρσης του κορονοϊού και της ανάγκης αυστηρής τήρησης των πρωτοκόλλων του Υπουργείου Υγείας, θα πρέπει να περιοριστεί η παρουσία των φοιτητών στις αίθουσες διδασκαλίας και η διακίνηση στους κοινόχρηστους χώρους των ιδρυμάτων. Στη βάση των διαγνωσμένων αναγκών, τις πρακτικές που εισηγούνται οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί ποιότητας και ισχύουν στην ανώτερη εκπαίδευση αλλά και της αρχής ότι οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να απολαμβάνουν το προνόμιο ποιοτικής εκπαίδευσης, ο Φορέας σας πληροφορεί τα ακόλουθα.

Τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης δύνανται να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν, όπου αυτό είναι εφικτό, εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας για τα συμβατικά προγράμματα, καθώς επίσης και συνδυασμό των μεθόδων αυτών.

Συγκεκριμένα, ως προς τη μεθοδολογία μπορεί να προγραμματιστεί Μεικτή μάθηση (blended learning). Η μεικτή μάθηση θεμελιώνεται στον συνδυασμό συμβατικής και διαδικτυακής διδασκαλίας μαθημάτων του προγράμματος. Μεικτή μάθηση προσφέρεται και για τη διδασκαλία/μάθηση ενοτήτων των διαφόρων μαθημάτων (flipped classroom), όταν για παράδειγμα το θεωρητικό μέρος των μαθημάτων προσφέρεται διαδικτυακά και το εργαστηριακό μέρος γίνεται με φυσική παρουσία.

Ιδιαίτερα πρέπει να προσεχθεί και να διαφυλαχθεί η ανώτερη εκπαίδευση της Κύπρου ως ποιοτικός προορισμός για ξένους φοιτητές/τριες. Η προσφορά των συμβατικών μαθημάτων, με μεικτή παρουσία φοιτητών/τριών και ταυτόχρονο διττό τρόπο προσφοράς του προγράμματος, διαδικτυακά, για όσους/ες λόγω των μέτρων δεν μπορούν να παρευρίσκονται και με φυσική παρουσία, εφόσον επιτρέπεται, για τους φοιτητές/τριες που μπορούν να παραστούν, θα δώσει θεμιτή και δοκιμασμένη διέξοδο στην προσέλκυση ξένων φοιτητών/τριών που έχουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά να επωφεληθούν. Αναλόγως θα προσδιοριστεί και ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων, στο τέλος του χειμερινού εξαμήνου, θέμα στο οποίο ο Φορέας θα επανέλθει εν καιρώ, επιμετρώντας τις συνθήκες προσφοράς των προγραμμάτων.

Η μεικτή παρουσία, με φυσική παρουσία και ταυτόχρονη διαδικτυακή, διευκολύνει, επίσης, τη διδασκαλία σε μεγαλύτερα ακροατήρια για τα οποία δεν μπορούν να τηρηθούν οι αποστάσεις ασφαλείας σε συγκεκριμένες αίθουσες, οπότε το ακροατήριο μπορεί να μοιραστεί, ούτως ώστε ένας καθορισμένος αριθμός φοιτητών/τριών παρακολουθεί με φυσική παρουσία και οι υπόλοιποι/ες διαδικτυακά και εκ περιτροπής εναλλάσσονται.

Η απόφαση του Φορέα ΔΙΠΑΕ δεν διαφοροποιεί σε καμία περίπτωση το παιδαγωγικό πλαίσιο παροχής των συμβατικών (δια ζώσης) προγραμμάτων σπουδών. Τα Ιδρύματα οφείλουν να διασφαλίζουν ότι όλες οι παράμετροι, π.χ. ώρες διδασκαλίας, συμμετοχή σε εργαστηριακές ασκήσεις, υποχρεώσεις των φοιτητών/τριών, επίτευξη συγκεκριμένων μαθησιακών αποτελεσμάτων κ.ά. θα τηρούνται, όπως προβλέπεται στα πιστοποιημένα και στα υπό αξιολόγηση και ήδη προσφερόμενα προγράμματα σπουδών.

Επομένως, οι διαδικτυακές ώρες γραφείου και ανατροφοδότησης των φοιτητών/τριών είναι απαραίτητο να αυξηθούν, ούτως η αλληλεπίδραση με τους/τις διδάσκοντες/ουσες και η ατομική ανατροφοδότηση προς τους φοιτητές/τριες να ενισχυθεί.

Η κατάσταση θα επαναξιολογηθεί πριν την έναρξη του εαρινού εξαμήνου, στη βάση επιδημιολογικών και πραγματικών δεδομένων στην ανώτερη εκπαίδευση και ο Φορέας θα επανέλθει με ενημέρωση.

7 Σεπτεμβρίου 2020