Τελικές εξετάσεις σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης λόγω κορονοϊού: Πρότυπα Ποιότητας και Κατευθυντήριες Γραμμές για Εναλλακτικές Μορφές Αξιολόγησης


Ο Φορέας Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτερη Εκπαίδευση, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, υποστηρίζει τα ιδρύματα για εναλλακτικές μορφές τελικής αξιολόγησης, οι οποίες ανταποκρίνονται στα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις κατευθυντήριες γραμμές για ποιότητα στην εκπαίδευση. Τον ρόλο των Φορέων ποιότητας έχει σε πρόσφατη ανακοίνωση επισημάνει και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διασφάλισης Ποιότητας ( ENQA):

“We believe that the guiding principle should be to best support higher education institutions to master the extraordinary challenges they are currently facing and to sustain quality of their education provision through these times. ENQA, the European representative association of quality assurance agencies, has highlighted the important role that agencies might play. We wish to draw your attention to a social media campaign launched by ENQA for agencies to share practices and experiences”.  (https://www.eqar.eu/covid-19/).

Με βάση το προτεινόμενο πλαίσιο, τα ιδρύματα αποφασίζουν τις μορφές τελικής αξιολόγησης, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του φοιτητικού πληθυσμού, κατά πρόγραμμα, καθώς και τις ανάγκες του κάθε γνωστικού αντικειμένου, δεδομένου ότι μια πολιτική και η ίδια μορφή εξέτασης για όλα τα αντικείμενα δεν μπορεί να εφαρμοστεί: διαφορετικής μορφής τελική αξιολόγηση χρειάζονται, για παράδειγμα, τα μαθήματα θεωρητικού περιεχομένου, τα εργαστηριακά μαθήματα, τα καλλιτεχνικά μαθήματα και όσα έχουν πρακτική εμπειρία ως μέρος του προγράμματος ή/και για την ολοκλήρωσή του.

Επίσης, πρέπει να ληφθεί ιδιαίτερη πρόνοια για τους/τις φοιτητές/τριες με ειδικές ανάγκες, ούτως ώστε η βοήθεια που χρειάζεται να τους παρασχεθεί για τις τελικές αξιολογήσεις, να μην αυξήσει τη δυσκολία επιτυχούς ανταπόκρισής τους.

Σε όλες τις περιπτώσεις, η συνεννόηση με τους/τις φοιτητές/τριες είναι απαραίτητη, καθώς και ο έλεγχος εκ μέρους του ιδρύματος και του/της διδάσκοντα/ουσας ότι οι φοιτητές /τριες διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό.

Τονίζεται, ιδιαίτερα, ότι η επιμόρφωση/ κατάρτιση των διδασκόντων/ εξεταστών/ επιτηρητών στη χρήση της πλατφόρμας που θα χρησιμοποιηθεί, καθώς και στις εναλλακτικές μορφές εξέτασης είναι προϋπόθεση αποτελεσματικής εφαρμογής τους.

  1. Εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης


  2. Ο Φορέας, κατά κανόνα, και όπου είναι δυνατό, προτρέπει, ιδιαίτερα τα πανεπιστήμια, να ολοκληρώσουν τις εξετάσεις εντός του τρέχοντος εαρινού εξαμήνου, με εναλλακτικούς τρόπους αξιολόγησης:

    1. Προφορική εξ αποστάσεως εξέταση

    2. Η αξιοπιστία και η ποιότητά της διασφαλίζεται με τη μαγνητοσκόπηση όλων των προφορικών αξιολογήσεων, την ανάλογη ποιότητα των ερωτήσεων (όπως καθορίζεται στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF) με βάση το επίπεδο του προγράμματος) και την ελάχιστη διάρκεια της εξέτασης (30 λεπτά κατά εξεταζόμενο).

      Η εξ αποστάσεως ατομική εξέταση γίνεται με μικρά ακροατήρια. Τα μεγαλύτερα ακροατήρια μπορούν να χωριστούν σε μικρότερα, με τη βοήθεια συνεργατών συναδέλφων και ταυτόχρονη εξέταση.


    3. Ηλεκτρονική γραπτή εξέταση και επιτήρηση

    4. Η αξιοπιστία και διασφάλιση της ποιότητας διασφαλίζεται με τήρηση αρχείου (record), μικρά ακροατήρια, καθορισμένο χρόνο, ο οποίος δεν υπερβαίνει τις 2-3 ώρες και σύγχρονη εξέταση και επιτήρηση των ακροατηρίων, με ταυτοποίηση των3εξεταζομένων και εξειδικευμένη πλατφόρμα και ανάλογο εξοπλισμό εκ μέρους των φοιτητών/τριών. Με το πέρας του ενιαίου χρόνου γίνεται ταυτόχρονη αποστολή του εξεταστικού δοκιμίου.


    5. Αξιολόγηση με ανοικτά βιβλία (Open-book exams/ take-home exams)

      1. Η εξέταση με ανοικτά βιβλία γίνεται είτε σε αίθουσες εξετάσεων (open-book exam) με φυσική παρουσία είτε με εξετάσεις από το σπίτι (take-home exam).

      2. Σε όλες τις περιπτώσεις η εξέταση γίνεται σε καθορισμένο χρόνο. Η εξέταση από το σπίτι πρέπει να καθορίσει συγκεκριμένο χρόνο επιστροφής του δοκιμίου, χωρίς να αφήνει περιθώριο βοήθειας από τρίτους, υπολογίζοντας τον χρόνο που χρειάζεται ο/η μέσος/η φοιτητής/τρια, για να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις: π.χ. αποστέλλεται στην ηλεκτρονική τους διεύθυνση στις 9 π.μ. με την υποχρέωση να επιστραφεί στις 12 το μεσημέρι σε συγκεκριμένη ηλεκτρονική διεύθυνση.

      3. Η απάντηση σε κάθε ερώτημα δεν βρίσκεται αυτούσια σε βιβλίο ή σε διαδικτυακή πηγή.

      4. Το δοκίμιο εξετάζει κατά πόσο ο φοιτητής/τρια αντιλαμβάνεται έννοιες, πληροφορίες, θεωρίες και διαδικασίες, τις οποίες δεν χρειάζεται να απομνημονεύει, αλλά να τις χρησιμοποιεί, να τις εφαρμόζει και να παράγει νέα γνώση εφαρμόζοντας διαδικασίες λύσης προβλήματος και κριτική σκέψη.

      5. Τα προβλήματα είναι αυθεντικά και ο/η φοιτητής/τρια καλείται να τα επιλύσει με διαδικασίες που έχει μάθει, αλλά χρειάζεται να τις επιλέξει και να τις εφαρμόσει σε νέο περιβάλλον/περιεχόμενο (π.χ. να μην γνωρίζει απλώς τους Νόμους της Ενέργειας, αλλά να επιλέγει κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες ποιον θα χρησιμοποιήσει. Να μην αποστηθίσει πώς αξιολογείται π.χ. το έργο του Καποδίστρια, όπως αξιολογείται σε εγχειρίδια και συγγράμματα Ιστορίας, αλλά να γνωρίζει με ποιες παραμέτρους αξιολογείται το έργο ενός κυβερνήτη σε συγκεκριμένη περίοδο).

      6. Οι μορφές μπορεί να ποικίλλουν: Δοκίμια με ερωτήσεις ή και λύση προβλήματος ή/ και σενάρια ή/ και εργασίες οι οποίες πρέπει να διεκπεραιωθούν σε σύντομο καθορισμένο χρονικό διάστημα (μέχρι 3 ώρες), όχι πανομοιότυπες σε όλους τους /τις εξεταζομένους/ες. Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, κατά κανόνα δεν χρησιμοποιούνται, διότι αφενός είναι πιο δύσκολο να περιληφθούν σε μια ερώτηση απαντήσεις με 3-4 επιλογές, οι οποίες να απαιτούν ενεργοποίηση κριτικής σκέψεις και ανώτερων γνωστικών λειτουργιών και να μην δίνουν έτοιμη και ευδιάκριτη την ορθή απάντηση.

        Αποφεύγονται, επίσης, συνηθισμένες εργασίες, μακράς διάρκειας και projects, όπως αυτά που ανατίθενται ως μέρος της αξιολόγησης, καθ΄ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου, για τα οποία δεν υπάρχει καμιά εξασφάλιση ότι εκπονούνται από τον/την εξεταζόμενο/η.

      7. Η εξέταση εξαρτάται από τη διδασκαλία και αντίστροφα: Εξετάζουμε ό, τι διδάσκουμε και διδάσκουμε όπως θα εξετάσουμε. Παρόλα αυτά, σε επίπεδο ευρωπαϊκών προσόντων σύμφωνα με το European Qualifications Framework (EQF), στα προγράμματα επιπέδου 6,7,8 ο/η φοιτητής/τρια διδάσκονται και αξιολογούνται σε ερωτήσεις/θέματα που πληρούν τις προδιαγραφές απαιτητικών εξετάσεων με ανοικτά βιβλία, όπου αποφεύγεται η αποστήθιση και η αντιγραφή από τα βιβλία ή τις σημειώσεις συγκεκριμένων απαντήσεων οι οποίες ανασύρονται αυτούσιες ή/και με ελάχιστες διαφοροποιήσεις ή με απαντήσεις κλισέ, οι οποίες «κολλούν» σε ποικίλες απαντήσεις (π.χ. απαντήσεις παιδαγωγικής/κοινωνικών επιστημών, όπου η απάντηση «εξαρτάται από το καλώς νοούμενο συμφέρον του παιδιού/πολίτη …» έχει γίνει απάντηση κλισέ).


  3. ΜΕΤΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ


  4. Στις περιπτώσεις όπου, λόγω ιδιαιτερότητας γνωστικών αντικειμένων ή/και του ιδίου του ιδρύματος ανώτερης εκπαίδευσης, δεν διασφαλίζεται η ποιότητας της εξ αποστάσεως εξέτασης, συστήνεται η επέκταση της διάρκειας του τρέχοντος εξαμήνου και η ανάλογη μετάθεση της εξεταστικής περιόδου. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι συλλογικές ιδρυματικές αποφάσεις για ένα μόνο τρόπο εξέτασης δεν μπορεί να παρακάμπτουν την τεκμηριωμένη εισήγηση των συντονιστών/τριών, διδασκόντων/ουσών και φοιτητών/τριών του συγκεκριμένου μαθήματος.

    1. Η πρόνοια αυτή μπορεί να συμπεριλάβει, κατά κανόνα, και τα ακροατήρια τελειοφοίτων, ιδιαίτερα όπου η εξέταση περιλαμβάνει δραστηριότητες εργαστηρίων, οι οποίες δεν γίνονται με εικονικές αναπαραστάσεις και προσομoιώσεις από τον διδάσκοντα/ουσα και παρατηρήσεις- απαντήσεις από τους φοιτητές/τριες.

    2. Για τα κολέγια που ανέστειλαν τη λειτουργία τους, για να επανεκκινήσουν το Καλοκαίρι, η τελική εξέταση είναι απαραίτητο να γίνει στο τέλος της επιμήκυνσης του εξαμήνου.



Επιλογικά

Μη γνωρίζοντας πότε θα μπορούν να διεξαχθούν εξετάσεις ακροατηρίων με φυσική παρουσία και λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τη διεθνώς εκφρασθείσα άποψη των επιδημιολόγων ότι η διάρκεια των περιορισμών θα είναι μακράς διάρκειας, είναι απαραίτητο να μελετηθούν εναλλακτικοί τρόποι τελικής εξέτασης, ούτως ώστε τα ιδρύματα να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις για ολοκλήρωση του εξαμήνου.

Η αντίδραση των ιδρυμάτων, όμως, σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να είναι πρόχειρη και χωρίς διασφάλιση των προτύπων ποιότητας, ούτε μαζική και εύκολης λύσης, όπως «βάζουμε τα θέματα σε μια πλατφόρμα και τελειώσαμε» για όλα τα γνωστικά αντικείμενα και όλους/όλες τους φοιτητές/τριες.

Στο πλαίσιο αυτό οι τεκμηριωμένες θέσεις όλων των διδασκόντων/διδασκουσών και φοιτητών/τριών, κατά τμήμα και τομέα, θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη και να εφαρμοστούν εναλλακτικοί τρόποι τελική εξέτασης, οι οποίοι διασφαλίζουν την ποιότητα.

  

Τελικές εξετάσεις σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης λόγω κορονοϊού:
Πρότυπα Ποιότητας και Κατευθυντήριες Γραμμές για Εναλλακτικές Μορφές Αξιολόγησης
 icon acrobat  

31 Μαρτίου 2020

Yποβολή αιτήσεων στον Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ) για ιδρυματικές, τμηματικές και προγραμματικές αξιολογήσεις

Το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, σε συνεννόηση με τον Φορέα Διασφάλισης  και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ), ανακοινώνει ότι κατ’ εξαίρεση, στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων που λαμβάνονται από την Κυβέρνηση και για τους επόμενους τρεις μήνες, τα ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις για ιδρυματικές, τμηματικές και προγραμματικές αξιολογήσεις στον Φορέα, χωρίς την ταυτόχρονη κατάθεση της απόδειξης καταβολής των προβλεπόμενων τελών.

Τα ιδρύματα που υποβάλλουν αίτηση θα προσκομίζουν στον Φορέα απόδειξη καταβολής των τελών στο τέλος της αξιολόγησης, με την παραλαβή της Έκθεσης Εξωτερικής Αξιολόγησης.

Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ)  icon acrobat  

31 Μαρτίου 2020

Τελικές Εξετάσεις

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ συστήνει να μην λαμβάνονται βεβιασμένες αποφάσεις σε σχέση με τις τελικές εξετάσεις, οι οποίες πιθανόν  να είναι εκτός των πλαισίων ποιότητας με βάση τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα και τις Κατευθυντήριες Γραμμές. Ο σκοπός όλων τω εμπλεκομένων στην Ανώτερη Εκπαίδευση είναι η διαφύλαξη της αξίας των τελικών εξετάσεων και του τελικού τίτλου των αποφοίτων.

Ο Φορέας θα αποστείλει Πρότυπα Τελικών εξετάσεων, με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία και τις σχετικές αποφάσεις, την Τετάρτη  1 Απριλίου 2020 , αφού θέσει ασφαλιστικές δικλίδες για τη διαφύλαξη της ποιότητας.

Πολλές από τις ως τώρα προτάσεις που φτάνουν από ιδρύματα στον Φορέα δεν διασφαλίζουν την ποιότητα, με αποτέλεσμα, εάν εφαρμοστούν, να θέσουν σε αμφισβήτηση τους καταληκτικούς τίτλους των αποφοίτων.

30 Μαρτίου 2020

Διαδικτυακή Λειτουργία του ΦΟΡΕΑ από 24/03/2020 - 03/04/2020

Οι λειτουργοί του Φορέα θα εργάζονται αποκλειστικά διαδικτυακά από τις 24/3/2020 μέχρι και τις 3/4/2020 και μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί τους από τις 8.30 π.μ. μέχρι τις 2.30 μ.μ. στις ηλεκτρονικές τους διευθύνσεις στον Φορέα.

Παρακαλώ η αλληλογραφία και η διακίνηση εγγράφων να γίνεται ηλεκτρονικά.
20 Μαρτίου 2020

Eργαλεία για τηλεμαθήματα

Ακολουθεί κατάλογος εργαλείων για τηλεμαθήματα, με σκοπό την επιλογή από κάθε ίδρυμα, των καταλληλότερων για την περίπτωσή του. Επισημαίνεται ότι είναι σημαντικό τα μαθήματα να συνεχίσουν να προσφέρονται στις ώρες του προγράμματος, για να υπάρχει η παρουσία και βοήθεια του/της διδάσκοντα/ουσας κατά τη διδασκαλία. Το υλικό, θα πρέπει να είναι διαθέσιμο για τον φοιτητή/τρια σε όποια ώρα το χρειαστεί, ανεξάρτητα από την παρουσία των φοιτητών/τριών στις διαδικτυακές τάξεις, στις οποίες οι παρουσίες/απουσίες καταγράφονται.

ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΛΕΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τα εργαλεία τα οποία μπορούν να εξασφαλιστούν από τα ΙΣΤΕ για την εξ αποστάσεως διδασκαλία και εργασία είναι τα πιο κάτω:

1. Explore with Google 
Prerequisite: Google Account
Google Classroom: is a free web service, developed by Google for schools, that aims to simplify creating, distributing, and grading assignments in a paperless way. The primary purpose of Google Classroom is to streamline the process of sharing files between teachers and students.
1.1. Δημιουργία account για πρόσβαση στο Google classroom
1.2. Google Classroom Full Tutorial
1.3. Google Hangouts - is a unified communications service that allows members to initiate and participate in text, voice or video chats, either one-on-one or in a group.
Hangouts are built into Google+ and Gmail, and mobile Hangouts apps are available for iOS and Android devices. 
1.4. Create a YouTube Channel to upload videos 

2. Learncube: online learning environment that allows teachers and students to communicate, interact, collaborate, explain ideas.

3. Explore with Microsoft  Office 365 Education
Prerequisite: Microsoft office 365 account
Microsoft Teams: Microsoft Teams is the hub for teamwork in Office 365. It is a unified communication and collaboration platform that combines persistent workplace chat, video meetings, file storage, and application integration. Jump in and experience how teams can achieve more together.
3.1 Microsoft Teams Video Training 
3.2 Skype makes it easy to stay in touch. Talk. Chat. Collaborate.
3.3 OneNote Class Notebooks have a personal workspace for every student, a content library for handouts, and a collaboration space for lessons and creative activities.

4. Edmodo: is an educational technology company offering a communication, collaboration, and coaching platform to schools and teachers. The Edmodo network enables teachers to share content, distribute quizzes, assignments, and manage communication with students, colleagues, and parents.

5. Moodle: offers content authoring tools such as the gamification of exams and course content
Explore Moodle in action:https://school.moodledemo.net/
5.1. Keep in touch: Communicate via messaging, forums, mobile notifications. No excuses for missing deadlines!
5.2. Work smarter: Engage students with Moodle’s collaborative tools and get feedback to enhance your teaching
5.3. Reward success: Motivate your classes with digital rewards for participation and activity completion.
5.4. Tailor assessments to your teaching: Assess formatively or summatively with custom grading scales and rubrics. Use marking workflows to control grade release.
5.5. Monitor progress: Use Moodle’s powerful learning analytics to ensure learners are kept on task and those at risk get the support they need.
5.6. Features: word count for student writing assignments, and the ability for students to choose groups online for group projects
5.7. Checklist and attendance tracking makes it easy for teachers to assess student engagement.

6. Blackboard: modern, intuitive, fully responsive interface.
Blackboard Learn™ delivers a simpler, more powerful teaching and learning experience that goes beyond the traditional learning management system (LMS).
6.1. Efficiency. Get Things Done Quickly & Easily: Powerful, yet simple tools and workflows that help learners and instructors stay organised, easily take action, and engage with content and each other.
6.2. Mobility. Any Device, Any Time: Learn and teach anytime, anywhere with a fully responsive design for all devices and delightful mobile apps to support critical workflows such as grading and collaboration.
6.3. Actionable Insights. Data, It's More Than a Buzzword: not just handing data but surfacing data that matters when it matters most— to foster more personalised interactions and drive student success.
6.4. Accessibility. Helping All Learners Succeed.: help all learners—regardless of age, ability or situation—succeed.
6.5. Blackboard Collaborate Launcher: It provides a convenient and reliable way for you to launch your Blackboard Collaborate web conferencing sessions and recordings.

7. Wiziq: is an education and training technology leader.
It is Easy-to-use, affordable, Virtual Classroom and LMS Software. WizIQ pricing starts from $25/month (billed annually).
7.1. Create and sell online courses: Leverage WizIQ to create and sell interactive courses to be consumed for self-paced or live classes.
7.2. Take your tutoring online: Deploy WizIQ to take your tutoring operations online and expand into new markets with minimum investment.
7.3. Create MOOCs easily: Expand your reach, enroll students from around the world, and generate additional revenue stream with MOOCs
7.4. Deliver learning on the go: WizIQ mobile apps for Android and iOS make learning portable and accessible 24/7 on personal, handheld devices.
7.5. Train your customers: Create branded learning portal with WizIQ to train your customers on new software via online tutorials or live classes.
7.6. Train your partners: Use WizIQ to train your external stakeholders – partners, promoters, franchise owners and traders.

8. Zoom: Is changing the way our global team members communicate. Talk. Chat. Collaborate.
Zoom has a wealth of experience helping educational institutions optimize the Zoom platform for virtual classrooms and online learning. Zoom's goal is the easy to use and accessible for everyone. They are committed to streamlining the experience for our educational users. Zoom’s teams are working to provide teachers, administrators, and students around the world with the resources they need to quickly spin up virtual classrooms, participate in online classes, and continue their studies online.
How to enable your free Zoom account, Pick the best account option, Understand best practices for using Zoom in education

Σημειώνεται ότι το email μπορεί να χρησιμοποιείται ευκαιριακά και συμπληρωματικά.

Επισημαίνεται ότι, τηλε-μαθήματα τα οποία δεν μαγνητοσκοπούνται και για τα οποία δεν τηρείται σύστημα παρουσίας φοιτητών, δεν θεωρείται ότι μπορούν να αναπληρώσουν στο πρόγραμμα συμβατικά μαθήματα τα οποία διεξάγονται με την παρουσία του φοιτητή στην τάξη.    

17 Μαρτίου 2020