Συνάντηση Συμβουλίου Φορέα ΔΙΠΑΕ με τον Πρόεδρο και το Συμβούλιο της ΑΔΙΠ στην Ελλάδα

Στις 5 Νοεμβρίου 2019 πραγματοποιήθηκε προγραμματισμένη συνάντηση του Συμβουλίου του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ) με τον Πρόεδρο και τα Μέλη του Συμβουλίου της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση της Ελλάδας (ΑΔΙΠ).

ΑΔΙΠ-ΔΙΠΑΕ

Βασικός σκοπός της συνάντησης ήταν η αλληλοενημέρωση και η ανταλλαγή εμπειριών στον τομέα της διασφάλισης και πιστοποίησης της ποιότητας της ανώτερης εκπαίδευσης.

Τα θέματα της ημερήσιας διάταξης ήταν:

  • Προγράμματα Σπουδών Συνεργασίας Ελλάδας Κύπρου (διαπανεπιστημιακά)
  • Συνεργασία των δύο Αρχών στο πλαίσιο του ENQA
  • Πολιτική για τα διαπανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών και τις διακρατικές συμφωνίες Κύπρου – Ελλάδας μεταξύ τους και με  μη ευρωπαϊκές χώρες
  • Φοίτηση σε κυπριακά πανεπιστήμια φοιτητών εξ Ελλάδος και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν
  • Διασφάλιση της ποιότητας των προγραμμάτων σε σχέση με το εθνικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων (EQF) και τις ασφαλιστικές δικλίδες ποιότητας που θέτει η ΑΔΙΠ και ο ΔΙΠΑΕ.

Κατά τη συνάντηση υπήρξε κοινή διαπίστωση για την ανάγκη αξιοποίησης των  προοπτικών συνεργασίας στον τομέα της διασφάλισης της ποιότητας και την ανταλλαγή καλών πρακτικών εν όψει και των θεσμικών αλλαγών για την κατοχύρωση της πλήρους ανεξαρτησίας της ΑΔΙΠ στην Ελλάδα.

Η συνάντηση επιβεβαίωσε την ετοιμότητα για από κοινού ενεργό δραστηριοποίηση στο πλαίσιο των δράσεων του ENQA, σε πολιτικές καλλιέργειας κουλτούρας ποιότητας και σε ανταλλαγή εμπειριών και πρακτικών σε θέματα αρμοδιοτήτων του ΔΙΠΑΕ και ΑΔΙΠ. 

8 Νοεμβρίου 2019

Υποβολή Αίτησης Ιδρυματικής Αξιολόγησης

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, μετά τη Συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, στις 23 Οκτωβρίου 2019, επισημαίνει στα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης τα ακόλουθα:

Ενόψει της κατάθεσης στην Βουλή, πριν από την 31η Δεκεμβρίου 2019, των «περί της Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης και της Ίδρυσης και Λειτουργίας Φορέα για Συναφή Θέματα – (Γενικών) Κανονισμών» και του «περί της Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης και της Ίδρυσης και Λειτουργίας Φορέα για Συναφή Θέματα  (Τροποποιητικού) Νόμου», η ετοιμασία των αιτήσεων από μέρους των ιδρυμάτων, για την ιδρυματική αξιολόγηση θα πρέπει να συνεχιστεί απρόσκοπτα για την έγκαιρη υποβολή τους.

25 Οκτωβρίου 2019

Αναβάθμιση των Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών

Κατά την 46η Σύνοδό του, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2019, το Συμβούλιο του Φορέα αποφάσισε να καλέσει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης που λειτουργούν εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών, να προβούν στις δέουσες ενέργειες για την αναβάθμισή τους, στη  βάση των ευρημάτων των Επιτροπών Εξωτερικής Αξιολόγησης, όπως αυτά έχουν δημοσιευθεί στη θεματική ανάλυση με τίτλο «Αξιολόγηση των Εξ-Αποστάσεως Προγραμμάτων: Τάσεις και Χαρακτηριστικά».

Επιπρόσθετα, κατά τη διαδικασία αναβάθμισης των εξ αποστάσεως προγραμμάτων, τα ιδρύματα δύνανται να ανατρέξουν στο περιεχόμενο της «Ημερίδας για την Ποιότητα των Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών» η οποία πραγματοποιήθηκε στις 20 Σεπτεμβρίου 2019.  

Στη βάση των πιο πάνω, στα εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών πρέπει:

  • Να ακολουθείται η φιλοσοφία της εξ αποστάσεως ανώτερης εκπαίδευσης και οι αρχές που προκύπτουν από αυτή.
  • Στη βάση των αρχών αυτών να αναδιοργανωθούν οι δραστηριότητες και τα υλικά, ούτως ώστε με τις κατάλληλες προσομοιώσεις (simulations) και την αξιοποίηση του εικονικού και οπτικο-ακουστικού περιβάλλοντος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να καλούνται να «ενεργούν» στο αντικείμενο μάθησης και όχι μόνο να βλέπουν ή να διαβάζουν. Η ενεργητική συμμετοχή των φοιτητών /φοιτητριών στη διαδικασία μάθησης είναι ουσιαστικό κριτήριο ποιότητας, σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα και τις Κατευθυντήριες Γραμμές (ESG1.3), για όλα τα προφερόμενα προγράμματα και πολύ περισσότερο για τα εξ αποστάσεως.
  • Να διασφαλίζεται η αλληλόδραση (φοιτητριών-φοιτητριών, φοιτητών/τριών-διδασκόντων, φοιτητριών/τών-υλικού), η οποία πρέπει να είναι μέρος της συντρέχουσας αξιολόγησης και ανατροφοδότησης των φοιτητών/φοιτητριών από τον διδάσκοντα/διδάσκουσα.
  • Με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα και τις διαδικασίες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης να επιδιώκεται η καλλιέργεια ανώτερων γνωστικών και ερευνητικών δεξιοτήτων, καθώς και πρωτότυπη εξειδικευμένη γνώση κατά το EQF.

Ως εκ τούτου, τα ιδρύματα που ενδιαφέρονται να υποβάλουν για αξιολόγηση εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τα πιο πάνω για τον κατάλληλο σχεδιασμό των προγραμμάτων.

Τα ιδρύματα που έχουν ήδη υποβάλει προγράμματα σπουδών για επαναξιολόγηση και πρώτη αξιολόγηση δύνανται να προβούν σε επικαιροποίηση της αίτησής τους και επαναϋποβολή της το αργότερο μέχρι το τέλος Ιανουαρίου 2020.

Τα ιδρύματα τα οποία λειτουργούν προγράμματα εξ αποστάσεως, των οποίων δεν έχει λήξει η περίοδος πιστοποίησης, ενδείκνυται να προβούν στις δέουσες ενέργειες για αναβάθμιση της ποιότητας των εξ αποστάσεως προγραμμάτων τους και τη σταδιακή πλήρη συμμόρφωση με τα πιο πάνω δεδομένα.

8 Οκτωβρίου 2019

About the Tripe E Awards - Entrepreneurship and Engagement Excellence in Higher Education

tripleawards2019

Submit an entry to the 2020 Asia-Pacific Triple E Awards on Entrepreneurship and Engagement Excellence in Higher Education.


The Triple E Awards are a global recognition of efforts towards the quest for entrepreneurship and engagement in higher education. Next to its focus on entrepreneurship and engagement, the 2020 Asia-Pacific Triple E Awards will put a spotlight on sustainability in higher education, with three awards specifically addressing the issue.

Awards include:
- Entrepreneurial University of the Year Award
- Engaged University of the Year Award
- Green University of the Year Award
- Entrepreneurial Leader of the Year Award
- Entrepreneurship Educator of the Year Award
- Engagement Leader of the Year Award
- Innovation and Collaboration Space of the Year Award
- Innovation Challenge of the Year Award
- Innovation and Entrepreneurship Support of the Year Award
- Community Engagement Initiative of the Year Award
- Sustainable Development Strategy of the Year Award
- Student-driven Sustainability Project of the Year Award

The submission deadline for entries is October 15th, 2019.

For more information on the Awards, the Award Ceremony and to watch our Awards Trailer, please visit:
https://asiapacific.triple-e-awards.com

Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities Science Park 400 1098XH Amsterdam The Netherlands

https://www.aceeu.org
https://toolkit.aceeu.org

Please feel free to share the Award with colleagues that might be interested in gaining recognition for their entrepreneurship and engagement efforts.

With best regards,
Prof. Dr. Thorsten Kliewe
Chair of the Awards

7 Οκτωβρίου 2019

Κατευθύνσεις σε προγράμματα σπουδών τα οποία θα αξιολογηθούν ή θα επαναξιολογηθούν (Αρ. 2)

Το Συμβούλιο του Φορέα, κατά τη διάρκεια της 46ης Συνόδου, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2019, αποφάσισε και ενημερώνει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης ότι το περιεχόμενο ομότιτλης ανακοίνωσής του με ημερομηνία 11 Σεπτεμβρίου 2019, διευκρινίζεται και τροποποιείται ως ακολούθως:

Όσον αφορά στις αξιολογήσεις νέων προγραμμάτων και τις επαναξιολογήσεις υφισταμένων προγραμμάτων:
  1. Οι κατευθύνσεις/εξειδικεύσεις των πτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών μπορεί να είναι, κατά κανόνα, μέχρι τρεις (3). Είναι απαραίτητη η συνάφεια των κατευθύνσεων με τον βασικό κορμό μαθημάτων και οι κατευθύνσεις πρέπει να συνάδουν με την όλη φιλοσοφία και τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος, σύμφωνα με το γνωστικό αντικείμενο και το EQF.
  2. Επισημαίνεται ότι κατεύθυνση σε πρόγραμμα σπουδών θεωρείται η εξειδίκευση ως αποτέλεσμα ομάδας συναφών μαθημάτων, τα οποία διαφοροποιούνται ως ακολούθως:
    • Στα πτυχιακά προγράμματα σπουδών, τα μαθήματα κατεύθυνσης αντιστοιχούν τουλάχιστον σε 30% των πιστωτικών μονάδων (ECTS) στο σύνολο των ECTS του προγράμματος και δεν υπερβαίνουν το 50% των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που απαιτείται για την ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών.
      Η Πτυχιακή Εργασία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 15 ECTS. Η Πτυχιακή Εργασία εξειδικεύεται στην κατεύθυνση και τα ECTS της Εργασίας υπολογίζονται στα ECTS που αντιστοιχούν στην κατεύθυνση.
    • Στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών επιπέδου Μάστερ τα οποία δεν περιλαμβάνουν διατριβή, τα μαθήματα κατεύθυνσης κυμαίνονται από 40% - 60% των πιστωτικών μονάδων (ECTS) στο σύνολο των ECTS του προγράμματος (από 36-54 ECTS στο σύνολο των 90 ή 48-72 στο σύνολο των 120).
    • Στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών επιπέδου Μάστερ τα οποία περιλαμβάνουν διατριβή, τα μαθήματα κατεύθυνσης κυμαίνονται από 40% - 60% των πιστωτικών μονάδων (ECTS) στο σύνολο των ECTS των μαθημάτων (από 24-36 +30) στο σύνολο των 90 ή 32-48 +40 στο σύνολο των 120).
  3. Η διατριβή αποτελεί το 1/3 του συνόλου των ECTS που απαιτείται για την ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών. Η διατριβή εξειδικεύεται στην κατεύθυνση και τα ECTS της διατριβής υπολογίζονται στα ECTS που αντιστοιχούν στην κατεύθυνση.
3 Οκτωβρίου 2019