Χρονοδιαγράμματα Υποβολής Αιτήσεων στον Φορέα από τα Δημόσια και τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια, για Εξωτερική Αξιολόγηση

Το Συμβούλιο του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, κατά την 31η Σύνοδό του, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 18 και 19 Ιουνίου 2018, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, ενημερώνει τα δημόσια και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια για το χρονοδιάγραμμα υποβολής των αιτήσεών τους για εξωτερική αξιολόγηση ως ακολούθως. Τονίζεται ότι ο Φορέας θα δώσει προτεραιότητα στις ιδρυματικές αξιολογήσεις, διότι αυτές συναρτώνται και με τον αριθμό και το περιεχόμενο των προγραμμάτων τα οποία  ένα ίδρυμα μπορεί να υποστηρίξει:

Ιδιωτικά Πανεπιστήμια

Ιδρυματική Αξιολόγηση:

Σύμφωνα με το Άρθρο 20 (3) των περί «περί της Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης και της Ίδρυσης και Λειτουργίας Φορέα για Συναφή Θέματα Νόμων» του 2015 και 2016,

«Κάθε ιδιωτικό ίδρυμα ανώτερης εκπαίδευσης το οποίο λειτουργεί στη Δημοκρατία πρέπει να κατέχει Ιδρυματική Πιστοποίηση, η οποία ισχύει για περίοδο πέντε (5) ετών, οπότε ακολουθεί επαναξιολόγηση και Πιστοποίηση:

Νοείται ότι, ιδιωτικό πανεπιστήμιο το οποίο είναι εγγεγραμμένο στο Μητρώο σύμφωνα με τις διατάξεις των περί Ιδιωτικών Πανεπιστημίων (Ίδρυση, Λειτουργία και Έλεγχος) Νόμων του 2005 έως 2011, θεωρείται ότι διαθέτει Ιδρυματική Πιστοποίηση κατά την ημερομηνία έναρξης του παρόντος Νόμου.»

Ως εκ τούτου, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια καλούνται να υποβάλουν τις αιτήσεις τους για ιδρυματική αξιολόγηση το αργότερο μέχρι την 1η Ιουλίου 2019.

Προγραμματική Αξιολόγηση

Υφιστάμενα Προγράμματα:

Σύμφωνα με το Άρθρο 17 (1) (δ) (iii), της πιο πάνω αναφερόμενης Νομοθεσίας,

(iii) Η Εξωτερική Προγραμματική Αξιολόγηση και Πιστοποίηση προγραμμάτων σπουδών, Δημόσιου Πανεπιστημίου, ιδιωτικού πανεπιστημίου με άδεια λειτουργίας και δημόσιας σχολής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, επαναλαμβάνεται κάθε πέντε (5) χρόνια:

Ως εκ τούτου, τα πανεπιστήμια καλούνται να υποβάλουν τα υφιστάμενα προγράμματά τους για αξιολόγηση από τον Φορέα  το αργότερο μέχρι την 1η Ιουλίου 2019. Τα ιδρύματα έχουν το δικαίωμα να προβαίνουν σε αλλαγές σε υφιστάμενα προγράμματα που υποβάλλονται για επαναξιολόγηση.

Νέα προγράμματα:

Λόγω της προτεραιότητας σε ιδρυματική και προγραμματική επαναξιολόγηση ο Φορέας θα δεχθεί περιορισμένο αριθμό αιτήσεων για νέα προγράμματα ( 2-3 από κάθε πανεπιστήμιο), μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2018.  Ο αριθμός των προγραμμάτων είναι καθοριστικός για τις ιδρυματικές και τμηματικές αξιολογήσεις και ο Φορέας εφιστά την προσοχή σε έναν ορθολογιστικό προγραμματισμό από τα πανεπιστήμια για τα προγράμματα τα οποία θα συνεχίσουν να προσφέρονται, αυτούσια ή με τροποποιήσεις.    

Δημόσια Πανεπιστήμια:

Σημειώνεται ότι τα πιο πάνω χρονοδιαγράμματα ισχύουν και για τα Δημόσια Πανεπιστήμια στο πλαίσιο του άρθρου 32 (4) (α) το οποίο ρητά αναφέρει ότι «ο Φορέας αποτελεί την αρμόδια αρχή για την περιοδική Ιδρυματική, Τμηματική και Προγραμματική Αξιολόγηση-Πιστοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων […]» 

Οι αιτήσεις για Ιδρυματική αξιολόγηση θα πρέπει να υποβληθούν το αργότερο μέχρι την 1η Ιουλίου 2019. 

Συντονιστές, αριθμός φοιτητών, μέλη ΣΕΠ σε εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών

Λόγω προβλημάτων που προκύπτουν με τον πολύ μεγάλο αριθμό αποφοίτων από τα εξ αποστάσεως προγράμματα οι πιο κάτω πληροφορίες είναι απαραίτητες για διακρίβωση της ποιότητας υλοποίησης του προγράμματος. Ιδιαίτερα προβλήματα προκύπτουν με τον Φορέα αλλά και με την αναγνώριση πτυχίων από τον ΔΟΑΤΑΠ, όταν ο αριθμός διδασκόντων, σε σχέση με τον αριθμό τμημάτων και αποφοίτων δεν διασφαλίζει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για διαδραστική και ποιοτική εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Για την επίτευξη του σκοπού αυτού θα πρέπει να δημοσιεύσετε, με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του κάθε προγράμματος σπουδών που προσφέρετε εξ αποστάσεως, τον συντονιστή του προγράμματος και τον συντονιστή κάθε μαθήματος (course) του προγράμματος. Στις σχετικές αναρτήσεις θα πρέπει να περιλαμβάνονται, υποχρεωτικά, η ιδιότητα, το καθεστώς εργοδότησης και το βιογραφικό των συντονιστών και των άλλων μελών ακαδημαϊκού προσωπικού.

Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και το τέλος Ιανουαρίου εκάστου ακαδημαϊκού έτους θα πρέπει να αποστέλλετε στον Φορέα τον αριθμό των τμημάτων σε κάθε εξάμηνο για κάθε πρόγραμμα, με μέγιστο αριθμό τους 30 φοιτητές ανά τμήμα και τα ονόματα, την ιδιότητα και το βιογραφικό όλων των ΣΕΠ που διδάσκουν στο πρόγραμμα.
22 Μαίου 2018

Υποβολή Αίτησης για Αξιολόγηση - Πιστοποίηση - Γλώσσα Συγγραφής της Αίτησης

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης σε συνέχεια της απόφασης του Συμβουλίου που αναρτήθηκε με σχετική ανακοίνωση ημερομηνίας 1ης Φεβρουαρίου 2018, επισημαίνει:
  • Οι αιτήσεις για αξιολόγηση προγράμματος πρέπει να υποβάλλονται στα Αγγλικά για όλα τα προγράμματα.
  • Σε περίπτωση προγραμμάτων που προσφέρονται στα Ελληνικά ή άλλη γλώσσα, η αίτηση θα γίνεται στα Ελληνικά ή στη γλώσσα προσφοράς του προγράμματος και υποχρεωτικά και στα Αγγλικά, για να είναι δυνατή η εφαρμογή των διατάξεων του Νόμου για τον ορισμό της επιτροπής εξωτερικής αξιολόγησης.

Ο Φορέας δεν θα προχωρεί στην έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης, εάν οι αιτήσεις δεν ακολουθούν τα πιο πάνω.

4 Μαίου 2018

Ίδρυση Νέου Τμήματος ή Μετεξέλιξη και Μετονομασία Υφιστάμενων Τμημάτων

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης ενημερώνει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης τα ακόλουθα:

Η ίδρυση νέου Τμήματος ή η μετεξέλιξη και μετονομασία υφιστάμενων Τμημάτων προϋποθέτει αξιολόγηση και πιστοποίηση από τον Φορέα ΔΙ.Π.Α.Ε. Η Τμηματική Αξιολόγηση - Πιστοποίηση προνοείται από το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο. Συγκεκριμένα, οι «περί της Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης και της Ίδρυσης Φορέα για Συναφή Θέματα Νόμοι» [Ν. 136(Ι)/2015 και 47(Ι)/2016] ρητά αναφέρουν:

Άρθρο 2:

«Πιστοποίηση Ποιότητας» σημαίνει τη θεσμοθετημένη αναγνώριση ενός ιδρύματος ή τμήματος ή προγράμματος σπουδών με βάση συγκεκριμένα, προκαθορισμένα από το Φορέα και εκ των προτέρων δημοσιοποιημένα κριτήρια και δείκτες, εφεξής καλούμενη “Πιστοποίηση”∙

Άρθρο 4 (β):

Εξωτερική Αξιολόγηση, η οποία συνίσταται στη συλλογή στοιχείων και πληροφοριών αναφορικά με ίδρυμα ανώτερης εκπαίδευσης, οπότε καλείται Ιδρυματική Αξιολόγηση ή αναφορικά με τμήμα ιδρύματος, οπότε καλείται Τμηματική Αξιολόγηση ή αναφορικά με Πρόγραμμα Σπουδών ιδρύματος, οπότε καλείται Προγραμματική Αξιολόγηση, με σκοπό τη διατύπωση κρίσης ως προς την ποιότητα της προσφερόμενης εκπαίδευσης και η οποία περιλαμβάνει τα διακριτά στάδια που καθορίζονται στο άρθρο 20∙

Επισημαίνεται, επίσης, ότι ο Νόμος του Φορέα στο άρθρο 39  προβλέπει ότι σε περίπτωση σύγκρουσης διατάξεων με προηγούμενους νόμους υπερισχύουν οι πρόνοιες του Νόμου του Φορέα:   

Σε περίπτωση σύγκρουσης των διατάξεων του παρόντος Νόμου με τις διατάξεις- (α) των περί Ιδιωτικών Πανεπιστημίων (Ίδρυση, Λειτουργία και Έλεγχος) Νόμων του 2005 έως 2011∙ (β) των περί Πανεπιστημίου Κύπρου Νόμων του 1989 έως 2013∙ (γ) των περί Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου Νόμων του 2002 και 2010∙ (δ) των περί Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου Νόμων του 2003 έως 2014 και (ε) των περί Σχολών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νόμων του 1996 έως 2013, υπερισχύουν οι διατάξεις του παρόντος Νόμου.

4 Μαίου 2018

Φόρτος Εργασίας Ακαδημαϊκού Προσωπικού (Αρ. 2) – Διευκρινίσεις

Το Συμβούλιο του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, αναφορικά με την ανακοίνωσή του με τίτλο «Φόρτος Εργασίας Ακαδημαϊκού Προσωπικού» ημερομηνίας 12 Μαρτίου 2018, διευκρινίζει τα ακόλουθα:

Για τα προγράμματα σπουδών που βρίσκονται υπό αξιολόγηση, απαραίτητη προϋπόθεση για την προώθηση των αιτήσεων, είναι η υποβολή, για κάθε μέλος του ακαδημαϊκού/διδακτικού προσωπικού του υπό αξιολόγηση προγράμματος, των ακόλουθών στοιχείων:
  • Εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα
  • Ώρες διδασκαλίας, τόσο στο ίδρυμα που υπέβαλε την αίτηση για αξιολόγηση-πιστοποίηση του προγράμματος, όσο και σε άλλα ιδρύματα
  • Διοικητικά καθήκοντα του ακαδημαϊκού προσωπικού που διδάσκει στο πρόγραμμα
  • Ερευνητικά προγράμματα (εσωτερικά και εξωτερικά) στα οποία συμμετέχει

Ο φόρτος εργασίας των διδασκόντων είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ποιότητα του προγράμματος και την ποιότητα της Ανώτερης Εκπαίδευσης.