Κριτήρια Αξιολόγησης των Ιατρικών Σχολών
Η τροποποίηση της νομοθεσίας που αφορά την ίδρυση και λειτουργία Ιατρικών Σχολών στην Κύπρο πρέπει να ευθυγραμμίζεται τόσο με τα κριτήρια της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ιατρικής Εκπαίδευσης (WFME) όσο και με τις περιβαλλοντικές (E), κοινωνικές (S) και διακυβερνητικές (G) αρχές (ESG).
Παρακάτω αναλύονται διεξοδικά τα επιμέρους σημεία τα οποία υιοθετούνται και ελέγχονται κατά τη διάρκεια των αξιολογήσεων από τον Φορέα ΔΙΠΑΕ:
- Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο και Κλινική Εκπαίδευση A. Κριτήρια WFME
- Επαρκείς κλίνες για την κλινική πρακτική.
- Εξειδικευμένα τμήματα (π.χ. χειρουργική, καρδιολογία, παιδιατρική, παθολογία).
- Ερευνητικά εργαστήρια και δυνατότητες ιατρικής καινοτομίας.
- Συμμετοχή στη συνεχή ιατρική εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας.
- Εποπτευόμενη Κλινική Πρακτική: Η εκπαίδευση πρέπει να ακολουθεί σαφή πρωτόκολλα, ώστε οι φοιτητές να αποκτούν τις απαιτούμενες δεξιότητες με ασφαλή τρόπο.
- Επιβλέποντες της πρακτικής εργασίας - Eιδικό ακαδημαϊκό ιατρικό προσωπικό: Η πρακτική άσκηση των φοιτητών αποτελεί βασικό στοιχείο της ιατρικής εκπαίδευσης και πρέπει να εποπτεύεται από καταρτισμένους κλινικούς εκπαιδευτές. Οι επιβλέποντες διαδραματίζουν ρόλο στην καθοδήγηση, αξιολόγηση και υποστήριξη των φοιτητών κατά τη διάρκεια της κλινικής τους εκπαίδευσης.
- Επιστημονικά και Κλινικά Προσόντα:
- Πρέπει να είναι πιστοποιημένοι ιατροί, εγγεγραμμένοι στον Ιατρικό Σύλλογο της χώρας.
- Να έχουν ολοκληρώσει ειδικότητα σε κλάδο της Ιατρικής που σχετίζεται με την πρακτική άσκηση των φοιτητών.
- Ακαδημαϊκά Προσόντα:
- Ελάχιστο επίπεδο εκπαίδευσης: μεταπτυχιακό δίπλωμα ή τίτλος ειδικότητας.
- Ιδανικά, πρέπει να διαθέτουν διδακτορικό δίπλωμα (PhD) ή Διδακτορικό Ιατρικής (MD-PhD).
- Εκπαιδευτική Εμπειρία:
- Τουλάχιστον 5 έτη εμπειρίας στην κλινική πρακτική.
- Εμπειρία στη διδασκαλία και καθοδήγηση φοιτητών ιατρικής σε νοσοκομεία ή πανεπιστημιακές κλινικές.
- Καθήκοντα και Ευθύνες:
- Παροχή εποπτείας και καθοδήγησης στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των κλινικών περιστατικών.
- Διασφάλιση της τήρησης ιατρικών και δεοντολογικών πρωτοκόλλων.
- Συμμετοχή σε προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης και ανανέωσης δεξιοτήτων.
- Ανάπτυξη και εφαρμογή κριτηρίων αξιολόγησης των φοιτητών, ώστε να επιτυγχάνεται αντικειμενική αξιολόγηση της κλινικής τους ικανότητας.
- Αναλογία Επιβλεπόντων προς Φοιτητές:
- Το WFME προτείνει ότι κάθε επιβλέπων δεν πρέπει να επιβλέπει περισσότερους από 4-6 φοιτητές ταυτόχρονα ώστε να διασφαλίζεται η αποτελεσματική εκπαίδευση και η εξατομικευμένη καθοδήγηση.
- Επιστημονικά και Κλινικά Προσόντα:
- Ειδικό Ακαδημαϊκό Ιατρικό Προσωπικό
- Επιστημονικά Προσόντα:
- Πρέπει να κατέχουν διδακτορικό δίπλωμα (PhD) ή ισοδύναμο τίτλο στην Ιατρική.
- Να έχουν αποδεδειγμένο ερευνητικό έργο στον τομέα της Ιατρικής.
- Συμμετοχή σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια και δημοσιεύσεις σε αναγνωρισμένα ιατρικά περιοδικά.
- Διδακτική Εμπειρία:
- Τουλάχιστον 5-10 έτη εμπειρίας στη διδασκαλία σε πανεπιστημιακό περιβάλλον.
- Συμμετοχή σε μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα ως επιβλέποντες καθηγητές.
- Εξειδίκευση σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, όπως προσομοίωση κλινικών περιστατικών και χρήση ψηφιακών τεχνολογιών στην εκπαίδευση.
- Αναλογία Ακαδημαϊκού Προσωπικού προς Φοιτητές:
- Σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα του WFME, πρέπει να υπάρχει επαρκής αριθμός ακαδημαϊκών διδασκόντων ώστε να διασφαλίζεται ότι κάθε φοιτητής έχει την απαραίτητη υποστήριξη.
- Προτείνεται τουλάχιστον 1 διδάσκων ανά 10-15 φοιτητές σε θεωρητικά μαθήματα και 1 διδάσκων ανά 4-6 φοιτητές σε εργαστηριακές ή πρακτικές ασκήσεις.
- Συμμετοχή στην Έρευνα:
- Το WFME τονίζει ότι οι ιατρικές σχολές πρέπει να διαθέτουν ερευνητικά εργαστήρια και να ενθαρρύνουν την εμπλοκή των διδασκόντων σε ερευνητικά προγράμματα.
- Οι καθηγητές πρέπει να συμμετέχουν σε διεθνείς συνεργασίες και χρηματοδοτούμενα ερευνητικά έργα.
- Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Ανάπτυξη:
- Το ακαδημαϊκό προσωπικό πρέπει να συμμετέχει σε διαρκή επιμόρφωση μέσω εξειδικευμένων σεμιναρίων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
- Να ανανεώνει τις γνώσεις του σχετικά με νεότερες κλινικές τεχνικές, καινοτομίες στην ιατρική εκπαίδευση και ψηφιακές τεχνολογίες.
- Ακαδημαϊκή Αξιολόγηση και Βελτίωση:
- Οι διδάσκοντες αξιολογούνται περιοδικά από ανεξάρτητες επιτροπές και μέσω ανατροφοδότησης από τους φοιτητές.
- Οι αξιολογήσεις περιλαμβάνουν κριτήρια όπως:
- Ικανότητα διδασκαλίας και διαδραστικότητα.
- Ερευνητική δραστηριότητα και συμβολή στην επιστήμη.
- Επίδραση στην κλινική πρακτική των φοιτητών.
- Περιβαλλοντική Διάσταση (E): Τα νοσοκομεία πρέπει να εφαρμόζουν βιώσιμες πρακτικές διαχείρισης ιατρικών αποβλήτων, ενεργειακής εξοικονόμησης και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
- Κοινωνική Διάσταση (S): Διασφάλιση ότι η κλινική εκπαίδευση είναι προσβάσιμη σε όλους τους φοιτητές, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης.
- Διακυβέρνηση (G): Θεσμοθέτηση μηχανισμών διαφάνειας και λογοδοσίας στη διαχείριση νοσοκομείων και των πανεπιστημιακών συνεργασιών.
- Κατάλληλες Υποδομές Α. Κριτήρια WFME
- Σύγχρονες αίθουσες διδασκαλίας, με τεχνολογικά μέσα (π.χ. διαδραστικοί πίνακες, ψηφιακές πλατφόρμες).
- Προηγμένα εργαστήρια προσομοίωσης, που χρησιμοποιούν ρομποτική, εικονική πραγματικότητα (VR) και τεχνητή νοημοσύνη (AI) για την εξάσκηση των φοιτητών σε επεμβάσεις και διαγνώσεις.
- Εκτενής πρόσβαση σε διεθνείς ιατρικές βάσεις δεδομένων, όπως PubMed, Cochrane Library, UpToDate
- Περιβαλλοντική Διάσταση (E): Πιστοποίηση των υποδομών με βιώσιμα πρότυπα (π.χ. LEED, BREEAM).
- Κοινωνική Διάσταση (S): Προσβασιμότητα για άτομα με αναπηρίες και προσαρμογή σε φοιτητές διαφορετικών κοινωνικών και πολιτισμικών ομάδων.
- Διακυβέρνηση (G): Τακτικές εξωτερικές αξιολογήσεις των υποδομών από ανεξάρτητους φορείς.
- Διαμονή και Εστίαση Α. Κριτήρια WFME
- Διασφάλιση ότι οι φοιτητές διαθέτουν ασφαλείς και αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης στις φοιτητικές εστίες.
- Υποδομές εστίασης με προσιτές τιμές, διατροφικές επιλογές υψηλής θρεπτικής αξίας και βιώσιμες πρακτικές διαχείρισης τροφίμων.
- Περιβαλλοντική Διάσταση (E): Μείωση της σπατάλης τροφίμων και ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας στις μονάδες σίτισης.
- Κοινωνική Διάσταση (S): Δυνατότητα οικονομικής υποστήριξης για ευάλωτους φοιτητές.
- Διακυβέρνηση (G): Έλεγχος των προμηθειών και εφαρμογή πολιτικών καταπολέμησης της διαφθοράς στη διαχείριση της φοιτητικής μέριμνας.
- Διοίκηση και Διαχείριση Α. Κριτήρια WFME
- Αποτελεσματική διοίκηση που διασφαλίζει διαφάνεια στις αποφάσεις.
- Ανάπτυξη οργανωτικών δομών που επιτρέπουν τη συμμετοχή φοιτητών και καθηγητών στη λήψη αποφάσεων.
- Διακυβέρνηση (G): Υιοθέτηση πολιτικών διαφάνειας, τακτικοί εσωτερικοί και εξωτερικοί έλεγχοι.
- Προγράμματα Σπουδών Α. Κριτήρια WFME
- Προσαρμογή του προγράμματος στις διεθνείς ιατρικές εξελίξεις.
- Συνδυασμός θεωρητικής γνώσης και πρακτικής εφαρμογής.
- Ικανό και επαρκές ερευνητικό ιατρικό προσωπικό
- Περιβαλλοντική Διάσταση (E): Ενσωμάτωση περιβαλλοντικής ιατρικής στο πρόγραμμα.
- Κοινωνική Διάσταση (S): Ενίσχυση της εκπαίδευσης σε ηθικά διλήμματα και ιατρική δεοντολογία.
- Διακυβέρνηση (G): Τακτική αναθεώρηση των προγραμμάτων από ανεξάρτητες επιτροπές αξιολόγησης.
- Φοιτητική Υποστήριξη Α. Κριτήρια WFME
- Συμβουλευτική καθοδήγηση για ακαδημαϊκά και ψυχολογικά ζητήματα.
- Υπηρεσίες σταδιοδρομίας για την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων.
- Κοινωνική Διάσταση (S): Υποστήριξη φοιτητών από κοινωνικά ευάλωτες ομάδες.
- Διακυβέρνηση (G): Διαφανείς διαδικασίες αξιολόγησης, λογοδοσία και συμμόρφωση με διεθνείς οργανισμούς.
Η κλινική εκπαίδευση είναι θεμελιώδης για την ιατρική εκπαίδευση και πρέπει να διεξάγεται σε κατάλληλα νοσοκομεία με τις εξής προϋποθέσεις:
Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο: Η Ιατρική Σχολή πρέπει να διαθέτει ιδιόκτητο πανεπιστημιακό νοσοκομείο ή να έχει θεσμικές συμφωνίες με νοσοκομεία που διαθέτουν:
Α. Προδιαγραφές του WFME για το Ακαδημαϊκό Ιατρικό Προσωπικό:
Για τη διασφάλιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, απαιτούνται: