Αξιολόγηση Νέων Προγραμμάτων Σπουδών

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, διασαφηνίζει τα ακόλουθα σε σχέση με τη διαδικασία εξωτερικής αξιολόγησης νέων προγραμμάτων σπουδών, ούτως ώστε να μην παρατηρούνται οι ίδιες ελλείψεις που έχουν επισημανθεί στο παρελθόν:

  • Το εκπαιδευτικό υλικό για κάθε μάθημα (course)  και όλες οι πληροφορίες για το πρόγραμμα είναι διαθέσιμες για αξιολόγηση από την Επιτροπή Εξωτερικής Αξιολόγησης (ΕΕΑ).
  • Έχουν αναπτυχθεί και είναι διαθέσιμα για αξιολόγηση  από τις ΕΕΑ, δειγματικές εργασίες και δειγματικά εξεταστικά δοκίμια. Το επίπεδο των εργασιών και των τελικών εξετάσεων είναι δείκτης ανταπόκρισης του προγράμματος στο αντίστοιχο επίπεδο του European qualifications framework (EQF).
  • Όλο το πληροφοριακό υλικό για το υπό αξιολόγηση πρόγραμμα σπουδών (συμπεριλαμβανομένων και των διδάκτρων) το οποίο πρόκειται να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ιδρύματος, εάν και εφόσον πιστοποιηθεί το πρόγραμμα, είναι έτοιμο κατά την αξιολόγηση.
  • Τα ονόματα όλων όσων θα εργαστούν σε νέο υπό αξιολόγηση πρόγραμμα σπουδών είναι διαθέσιμα στην ΕΕΑ, μαζί με το βιογραφικό τους. Με την πιστοποίηση πρέπει να δημοσιευτούν στη ιστοσελίδα του προγράμματος.
  • Διαθέσιμα κατά την αξιολόγηση είναι και τα κριτήρια εισαγωγής στο πρόγραμμα σπουδών όπως και Εξέταση τοποθέτησης (Placement Test), εάν υπάρχει.

17 Σεπτεμβρίου 2019

Κατευθύνσεις σε προγράμματα σπουδών τα οποία θα αξιολογηθούν ή θα επαναξιολογηθούν

Το Συμβούλιο του Φορέα, κατά τη διάρκεια της 45ης Συνόδου, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 3 και 4 Σεπτεμβρίου 2019, αποφάσισε και ενημερώνει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης τα ακόλουθα σχετικά με τις αξιολογήσεις νέων προγραμμάτων και τις επαναξιολογήσεις υφισταμένων προγραμμάτων:

  1. Οι κατευθύνσεις/εξειδικεύσεις των πτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών μπορεί να είναι, κατά κανόνα, μέχρι τρεις (3).
  1. Επισημαίνεται ότι κατεύθυνση σε πρόγραμμα σπουδών θεωρείται η εξειδίκευση ως αποτέλεσμα ομάδας συναφών μαθημάτων, τα οποία διαφοροποιούνται ως ακολούθως:
    • Στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, τα μαθήματα κατεύθυνσης πρέπει να αντιστοιχούν τουλάχιστον σε 30% των πιστωτικών μονάδων (ECTS) στο σύνολο των ECTS του προγράμματος και να μην υπερβαίνουν το 50%  των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που  απαιτείται για την ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών. 
    • Στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, τα μαθήματα κατεύθυνσης πρέπει να αντιστοιχούν σε, τουλάχιστον  40% των πιστωτικών μονάδων (ECTS) στο σύνολο των ECTS του προγράμματος και να μην υπερβαίνουν το 50% των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που απαιτείται για την ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών.

Όταν το μεταπτυχιακό πρόγραμμα συμπεριλαμβάνει διπλωματική εργασία ή διατριβή, τα μαθήματα  κατεύθυνσης πρέπει να αντιστοιχούν σε τουλάχιστον 50% των πιστωτικών μονάδων (ECTS) στο σύνολο των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που απαιτείται για την ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών.

    • Τα μαθήματα κατεύθυνσης δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 50% του συνόλου των μαθημάτων.
  1. Οι πιο πάνω πρόνοιες δεν αποκλείουν την ανάπτυξη νέων συναφών προγραμμάτων αντί κατευθύνσεων. Είναι αυτονόητο ότι αντί υπέρμετρων κατευθύνσεων τα ιδρύματα μπορούν να λειτουργούν ανεξάρτητα προγράμματα, ούτως ώστε να διαφυλάσσεται η ποιότητα των προγραμμάτων, κατά επίπεδο, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων.
  1. Σημειώνεται ότι είναι απαραίτητη η συνάφεια των κατευθύνσεων με τον βασικό κορμό μαθημάτων και ότι οι κατευθύνσεις πρέπει να συνάδουν με την όλη φιλοσοφία και τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος.

11 Σεπτεμβρίου 2019

Ένταξη προγραμμάτων σε Τμήματα/Τομείς και Σχολές

Προγράμματα τα οποία, με βάση τη διεθνή πρακτική, δεν εμπίπτουν οργανικά στην αποστολή και εξειδίκευση τμημάτων για τα πανεπιστήμια και τμημάτων/τομέων για τα κολέγια, με εξαίρεση τις Μονοτμηματικές Σχολές, δεν θα πιστοποιούνται από τον Φορέα.

Η ένταξη των προγραμμάτων σε Τμήματα/Τομείς και Σχολές είναι εχέγγυο μονιμότητας λειτουργίας του προγράμματος, ικανού σε αριθμό και προσόντα προσωπικού και συνέργειας για τήρηση εξειδικευμένης ακαδημαϊκής αποστολής και υλοποίησης οράματος.

 Σε όλες τις επαναξιολογήσεις και τα νέα προγράμματα η οργανική ένταξη των προγραμμάτων στο οργανόγραμμα των Πανεπιστημίων και Κολεγίων είναι απαραίτητη και θα πρέπει να υποβάλλεται με την αίτηση.

29 Αυγούστου 2019

Παραπλανητικές Διαφημίσεις Ιδιωτικών Πανεπιστημίων

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, εφιστά την προσοχή των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων στα ακόλουθα:
  1. Οι διαφημίσεις, έντυπες και ηλεκτρονικές, από τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, με αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε πινακίδες, και με οποιοδήποτε άλλο μέσο, πρέπει να είναι έννομες και να μην περιέχουν αναληθείς ισχυρισμούς ή να παραλείπουν πληροφορίες οι οποίες είναι δυνατό να παραπλανούν τους υποψήφιους φοιτητές και το κοινό.

  2. Έχει παρατηρηθεί ότι διαφημίσεις ιδιωτικών πανεπιστημίων έχουν περιεχόμενο το οποίο είναι δυνατό να παραπλανεί τους ενδιαφερόμενους και ως εκ τούτου καλούνται τα ιδρύματα για άμεση συμμόρφωση με τα πιο κάτω:
    • Όταν γίνεται αναφορά σε κατατάξεις (rankings) να επισημαίνεται τι αξιολογεί η συγκεκριμένη κατάταξη και να χρησιμοποιείται και η ελληνική μετάφραση της επωνυμίας της κατάταξης με τρόπο που να φαίνεται τι έχει αξιολογηθεί.
    • Όταν αναφέρεται το μέγεθος του πανεπιστημίου με βάση τον αριθμό των φοιτητών να γίνεται διάκριση μεταξύ των φοιτητών που είναι εγγεγραμμένοι σε εξ αποστάσεως και αυτών που είναι εγγεγραμμένοι σε συμβατικά προγράμματα σπουδών.
    • Να μην διαφημίζονται ακαδημίες και ινστιτούτα τα οποία δεν έχουν ιδρυματική αξιολόγηση ως οντότητες προσφοράς προγραμμάτων ανώτερης εκπαίδευσης.
Ο Φορέας αναμένει άμεση συμμόρφωση με τα πιο πάνω και όχι αργότερα από τις 5 Αυγούστου, ούτως ώστε να μην χρειαστεί να προβεί ο ίδιος σε ανακοινώσεις και στις ενέργειες που προκύπτουν από τον Νόμο με βάση σχετικά με παραπλανητικές ή/και έκνομες διαφημίσεις.

 1 Αυγούστου 2019

Συνάντηση της Προέδρου του ΔΙΠΑΕ με τον Υπουργό Εκπαίδευσης, Επιστήμης και Τεχνολογικής Ανάπτυξης της Σερβίας κ. Mladen Sarčević

Στις 19 Ιουλίου 2019, η Πρόεδρος του Φορέα συναντήθηκε με τον Υπουργό Εκπαίδευσης, Επιστήμης και Τεχνολογικής Ανάπτυξης της Σερβίας κ. Mladen Sarčević, ο οποίος πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Κύπρο ύστερα από πρόσκληση του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Κώστα Χαμπιαούρη.

Βασικός σκοπός της συνάντησης ήταν η ανταλλαγή εμπειριών στον τομέα της διασφάλισης και πιστοποίησης της ποιότητας της ανώτερης εκπαίδευσης. Η συζήτηση εστιάστηκε, ανάμεσα σε άλλα, στις διαδικασίες και τα κριτήρια εξωτερικής αξιολόγησης, στην επιλογή κατάλληλων εμπειρογνωμόνων για την διενέργεια των αξιολογήσεων, και στα διαπανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών.

Κατά τη συνάντηση υπήρξε κοινή διαπίστωση για τις καλές προοπτικές συνεργασίας στον τομέα της διασφάλισης της ποιότητας. Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε όπως γίνουν οι δέουσες ενέργειες για τη συνεργασία του Φορέα ΔΙΠΑΕ με τον αντίστοιχό του Φορέα στη Σερβία (National Entity for Accreditation and Quality Assurance in Higher Education of Serbia - NEAQA) για την ανταλλαγή εμπειρογνωμοσύνης και καλών πρακτικών στον τομέα της διασφάλισης της ποιότητας της ανώτερης εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα, η συνάντηση με τον Υπουργό Εκπαίδευσης, Επιστήμης και Τεχνολογικής Ανάπτυξης της Σερβίας αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό βήμα για τη διεθνοποίηση του Φορέα και την ενεργό δραστηριοποίησή του στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτερης Εκπαίδευσης.

25 Ιουλίου 2019