Μόνιμο και πλήρους απασχόλησης Ακαδημαϊκό Προσωπικό Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης για Προγράμματα Σπουδών Επιπέδου Πτυχίου και Μάστερ – Έρευνα

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ υπενθυμίζει στα ιδρύματα την ανάγκη πλήρους συμμόρφωσης  στα θέματα διδασκαλίας και έρευνας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις  κατευθυντήριες γραμμές.

Στα ιδρύματα που προσφέρουν προγράμματα σπουδών επιπέδου πτυχίου και Μάστερ θα πρέπει να εργοδοτείται Μόνιμο Ακαδημαϊκό Προσωπικό/ Προσωπικό Πλήρους Απασχόλησης  στον τομέα διδασκαλίας και έρευνας, τα μέλη του οποίου πρέπει να είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου και ερευνητικής εμπειρίας σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της διδασκαλίας τους, καθώς και ανάλογης πείρας. Η ερευνητική δραστηριότητα των διδασκόντων τεκμαίρεται από τις δημοσιεύσεις τους σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με σύστημα κριτών. Σημειώνεται ότι η ίδρυση ερευνητικών κέντρων, εντός των ιδρυμάτων, δεν υποκαθιστά την ανάγκη τεκμηριωμένης ερευνητικής δραστηριότητας των διδασκόντων.

Επισημαίνεται επίσης ότι, με βάση το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF),   τα προγράμματα Μάστερ κατατάσσονται στο επίπεδο 7 και θα πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, για την πιστοποίησή τους, όπως, για παράδειγμα, ερευνητικές δεξιότητες και ερευνητικό έργο των διδασκόντων, εξειδικευμένη ακαδημαϊκή γνώση, ανάπτυξη των δεξιοτήτων και της ικανότητας των φοιτητών/φοιτητριών για έρευνα και επίλυση προβλημάτων, θεματικών και διαθεματικών. Η πρωτοποριακής μορφής διατριβή επιστεγάζει την επίτευξη των πιο πάνω. Συγκεκριμένα, οι προδιαγραφές του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων αναφέρουν, σε σχέση με τα μαθησιακά αποτελέσματα, το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, τις εργασίες και την αξιολόγηση ότι τα προγράμματα Μάστερ προσφέρουν:

  1. Γνώση: Εξειδικευμένη, υψηλών απαιτήσεων γνώση, με ένα ποσοστό να βρίσκεται στην κορυφή των γνώσεων στον συγκεκριμένο επιστημονικό και επαγγελματικό τομέα του προγράμματος, ως βάση για αυθεντική σκέψη και/ή έρευνα. Το επίπεδο Μάστερ απαιτεί κριτική εγρήγορση για τα γνωστικά ζητήματα στον συγκεκριμένο τομέα σπουδών και στους τομείς συνάντησης του με διαφορετικούς τομείς σπουδών.
  2. Δεξιότητες: Εξειδικευμένες δεξιότητες λύσης προβλήματος, οι οποίες απαιτούνται για έρευνα ή/και καινοτομία, ούτως ώστε ο φοιτητής να αναπτύξει νέα γνώση και διαδικασίες και να είναι σε θέση να συνθέσει γνώση από διαφορετικούς τομείς.
  3. Εφαρμογή γνώσης και δεξιοτήτων με υπευθυνότητα και αυτονομία: Χειρίζεται και μετασχηματίζει εργασία ή συγκείμενα μελέτης, τα οποία είναι πολύπλοκα, απρόβλεπτα και τα οποία απαιτούν νέες στρατηγικές προσεγγίσεις. Αναλαμβάνει ευθύνη για συμμετοχή στην επαγγελματική γνώση και πρακτική και/ή για επανεξέταση της στρατηγικής ομάδων.

Επισημαίνεται επίσης ότι, με βάση το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF),   τα προγράμματα επιπέδου πτυχίου κατατάσσονται στο επίπεδο 6 και θα πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, οι οποίες αναφέρουν, σε σχέση με τα μαθησιακά αποτελέσματα, το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, τις εργασίες και την αξιολόγηση ότι τα προγράμματα επιπέδου πτυχίου προσφέρουν:

  1. Γνώση και κατανόηση σε ένα πεδίο σπουδών που προεκτείνεται από τη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, υποστηρίζεται από σύγχρονα και πλήρως ενημερωμένα εγχειρίδια για τις τρέχουσες εξελίξεις στην επιστήμη και από εξειδικευμένη γνώση στον τομέα των σπουδών τους.
  2. Εφαρμογή γνώσης και κατανόησης κατά τρόπο που να δείχνει επαγγελματική προσέγγιση στην εργασία και ικανότητες, οι οποίες, συνήθως, αποδεικνύονται μέσα από την επιχειρηματολογία και την επίλυση προβλημάτων στο πλαίσιο του αντικειμένου σπουδών.
  3. Ικανότητα συλλογής και ερμηνείας σχετικών δεδομένων (στο πλαίσιο των σπουδών) για ενημερωμένη κρίση η οποία περιλαμβάνει προβληματισμό σχετικά με συναφή κοινωνικά, επιστημονικά και δεοντολογικά ζητήματα
  4. Ικανότητα επικοινωνίας των πληροφοριών, των ιδεών, των προβλημάτων και των λύσεών τους τόσο σε εξειδικευμένα όσο και σε μη εξειδικευμένα ακροατήρια
  5. Δεξιότητες μάθησης που είναι απαραίτητες για τη συνέχιση σπουδών σε υψηλότερο επίπεδο και επιτρέπουν αυτόνομη μάθηση.
29 Σεπτεμβρίου 2020

Διαδικασίες Παρακολούθησης της Βελτίωσης των Πιστοποιημένων από τον Φορέα Προγραμμάτων Σπουδών (Follow-up procedures)

Στη βάση Ευρωπαϊκών Κριτηρίων και Κατευθυντήριων Γραμμών (ESG 2.3), ο Φορέας ΔΙΠΑΕ εφαρμόζει διαδικασίες παρακολούθησης της προόδου που έχουν σημειώσει τα ιδρύματα αναφορικά με την αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών τους, μετά  την αξιολόγηση - πιστοποίηση από τον Φορέα. Σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Κριτήρια και Κατευθυντήριες Γραμμές, εξωτερική διασφάλιση της ποιότητας δεν τελειώνει με την έκθεση των εμπειρογνωμόνων (Έκθεση Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης- ΕΕΑ)  ούτε με την Τελική Έκθεση Πιστοποίησης του Φορέα. Τόσο οι εκθέσεις των ΕΕΑ όσο και οι Τελικές Εκθέσεις Πιστοποίησης του Φορέα δύνανται να περιλαμβάνουν σαφείς οδηγίες για ενέργειες από μέρους του ιδρύματος για περαιτέρω βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.

Σε αυτό το πλαίσιο, Ο Φορέας έχει θεσμοθετήσει διαδικασίες παρακολούθησης για να εξετάσει τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί τα ιδρύματα για τη βελτίωση και την περαιτέρω ανάπτυξη των αξιολογημένων-πιστοποιημένων προγραμμάτων σπουδών.

Οι διαδικασίες παρακολούθησης (Follow-up procedures), περιλαμβάνουν υποβολή από μέρους του ιδρύματος, έκθεσης (Follow-up Report) πάνω στο σχετικό έντυπο του Φορέα με αρ. 300.1.4. Η εν λόγω έκθεση θα πρέπει να αναφέρει συνοπτικά τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί τα ιδρύματα για τη βελτίωση των περιοχών που αναφέρονται τόσο στην έκθεση της ΕΕΑ όσο και στην Τελική Έκθεση του Φορέα, εντός του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης που έχει τεθεί από τον Φορέα, όπως επίσης και τις βελτιωτικές αλλαγές στις οποίες έχει προβεί το ίδρυμα στη βάση των διαδικασιών εσωτερικής διασφάλισης ποιότητας που εφαρμόζει.

25 Σεπτεμβρίου 2020

Εγγραφή Φοιτητών σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών (Αρ. 2)

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης ενημερώνει εκ νέου ότι για εγγραφή φοιτητών σε προγράμματα σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου απαιτείται η κατοχή πτυχίου.

Ο Φορέας επισημαίνει ότι διαχέονται ανακριβείς και παραπλανητικές πληροφορίες μέσω διαφημίσεων, από ιδιωτικές σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ιδιωτικά πανεπιστήμια σε σχέση με την εγγραφή φοιτητών σε μεταπτυχιακά προγράμματα.   

Σύμφωνα με το άρθρο 37(4) των Περί Ιδιωτικών Πανεπιστημίων Νόμων :

(4) Η εγγραφή φοιτητή στο Αρχείο Φοιτητών για παρακολούθηση προγράμματος μεταπτυχιακού επιπέδου απαγορεύεται, εκτός εάν ο φοιτητής κατέχει πτυχίο πανεπιστημίου ή άλλο αναγνωρισμένο ισοδύναμο προσόν.

Λαμβάνοντας υπόψη το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και το γεγονός ότι δεν έχει ιδρυθεί Φορέας ο οποίος να αναγνωρίζει - πιστοποιεί ισοδύναμα προσόντα πανεπιστημιακού επιπέδου, η εγγραφή φοιτητών σε μεταπτυχιακό επίπεδο χωρίς πτυχίο δεν επιτρέπεται.

Επίσης στις ΚΔΠ 143/96 με τίτλο «Οι Περί Ιδιωτικών Σχολών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Κριτήρια και Επίπεδα Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης-Πιστοποίησης Κλάδων Σπουδών) Κανονισμοί του 1996» στον Κανονισμό 22 (3) ρητά αναφέρεται ότι:

Απαραίτητο κριτήριο για την εισδοχή ενός φοιτητή στα προγράμματα αυτά πρέπει να είναι η κατοχή πρώτου καταληκτικού/τελικού τίτλου, που χορηγήθηκε από αναγνωρισμένο ή εκπαιδευτικά αξιολογημένο-πιστοποιημένο ίδρυμα.

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ με την ανακοίνωσή του «Εγγραφή Φοιτητών σε Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών» του ημερομηνίας 5 Αυγούστου 2020 έχει πληροφορήσει όλα τα ακόλουθα:

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης ενημερώνει όλους τους ενδιαφερόμενους ότι για εγγραφή φοιτητών σε προγράμματα σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου απαιτείται η κατοχή πτυχίου.

Για να αναγνωριστεί ένας μεταπτυχιακός τίτλος ως ισότιμος μεταπτυχιακός τίτλος επιπέδου Master πρέπει να υπάρχει πρώτος καταληκτικός ισότιμος τίτλος επιπέδου πτυχίου.

Σημειώνεται ότι τα πιο πάνω προνοούνται και στο άρθρο 37 (4) των «περί Ιδιωτικών Πανεπιστημίων (Ίδρυση, Λειτουργία, και Έλεγχος) Νόμων»:

Η εγγραφή φοιτητή στο Αρχείο Φοιτητών για παρακολούθηση προγράμματος μεταπτυχιακού επιπέδου απαγορεύεται, εκτός εάν ο φοιτητής κατέχει πτυχίο.

24 Σεπτεμβρίου 2020

Παρουσία πρυτάνεων, αντιπρυτάνεων και διευθυντών και άλλου προσωπικού κατά τις αξιολογήσεις

Ο Φορέας υπενθυμίζει ότι οι συμμετέχοντες κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης, εκ μέρους του ιδρύματος, καθορίζονται στο πρόγραμμα της αξιολόγησης που αποστέλλεται.  Οι πρυτάνεις για τα πανεπιστήμια και οι Διευθυντές- ακαδημαϊκοί υπεύθυνοι για τις ΣΤΕ παρευρίσκονται μόνο στο πρώτο μέρος και οι διδάσκοντες, οι διοικητικοί και φοιτητές στο μέρος που καθορίζεται, χωριστά για κάθε ομάδα, στο πρόγραμμα.  Εάν ζητηθεί από την ΕΕΑ κάποια ομάδα ή οι πρυτανικές και διευθυντικές αρχές να επανέλθουν, για διευκρινίσεις ή/και θέματα που προκύπτουν και για τα οποία θεωρούνται αρμόδιοι, παραμένουν στη διάθεση της Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης.

21 Σεπτεμβρίου 2020

Επίπεδα γνώσης της αγγλικής γλώσσας για φοίτηση σε προγράμματα πτυχιακά και μεταπτυχιακά τα οποία προσφέρονται στα Αγγλικά (Αρ. 2)

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ, σε συνέχεια της ανακοίνωσής του με ημερομηνία 2 Ιουλίου 2020 (http://www.dipae.ac.cy/index.php/el/nea-ekdiloseis/anakoinoseis-el/534-02-07-2020-epipeda-gnosis-tis-anglikis-glossas-gia-foitisi-se-programmata-ptychiaka-kai-metaptychiaka-ta-opoia-prosferontai-sta-anglika) υπενθυμίζει ότι για εισαγωγή σε αγγλόφωνα προγράμματα σπουδών πανεπιστημίων και κολεγίων η πιστοποιημένη γνώση της αγγλικής γλώσσας είναι απαραίτητη προϋπόθεση.

Οι υποψήφιοι φοιτητές πρέπει να κατέχουν πιστοποιητικό γνώσης της αγγλικής γλώσσας  που να αντιστοιχεί σε βαθμολογία 5,5 IELTS τουλάχιστον ή ισοδύναμο σύμφωνα με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες (CEFR).

Τα πιο πάνω είναι απαραίτητες προϋποθέσεις ποιότητας οι οποίες πρέπει να περιλαμβάνονται στα κριτήρια εισδοχής φοιτητών σε αγγλόφωνα προγράμματα.

Οι κατάλογοι των φοιτητών που θα εγγραφούν στα αγγλόφωνα προγράμματα μαζί με τα πιστοποιητικά γνώσης της αγγλικής γλώσσας, καθώς επίσης και οι χώρες προέλευσης των φοιτητών πρέπει να αποστέλλονται στον Φορέα με την έναρξη του χειμερινού και εαρινού εξαμήνου.

Επισημαίνεται ότι ο Φορέας είναι δέκτης συχνών αιτημάτων από αρχές εντός και εκτός Κύπρου για διαβεβαίωση των κριτηρίων ποιότητας των προγραμμάτων σπουδών, όταν απόφοιτοι απευθύνονται για πρόσληψη σε διάφορες θέσεις. Για να μπορεί να ανταποκρίνεται θετικά θα πρέπει να τηρούνται τα κριτήρια εισδοχής των φοιτητών στα διάφορα προγράμματα.

Απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου: Αναθεώρηση της διαδικασίας παραχώρησης άδειας εισόδου/θεώρησης σε υποψήφιους φοιτητές από Τρίτες Χώρες
οι οποίοι πρόκειται να φοιτήσουν σε Προγράμματα Σπουδών των Πανεπιστημίων (αποδεικτικά κατοχής αγγλικής γλώσσας)
16-06-2021
9 Σεπτεμβρίου 2020