Φοιτητοκεντρική προσέγγιση (ESG1.3)

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, επισημαίνει στα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης ότι από τις Εκθέσεις Εξωτερικής Αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών συχνά διαπιστώνεται ότι ζητήματα που αφορούν στη μεθοδολογία διδασκαλίας, των εξετάσεων και άλλων παραμέτρων του Κριτηρίου 1.3 των Ευρωπαϊκών Κριτηρίων και Κατευθυντηρίων Γραμμών (ESG) δεν πληρούνται.

Ο Φορέας ΔΙΠΑΑΕ προγραμματίζει σεμινάρια με ειδικούς εμπειρογνώμονες για το θέμα και προσκαλεί  τα Κέντρα Μάθησης των ιδρυμάτων, που επιθυμούν να συμμετάσχουν στη διοργάνωσή τους ή/και στη διεξαγωγή τους να επικοινωνήσουν με τη γραμματεία  του Φορέα.  

Συστήνεται, επίσης, τα ιδρύματα να μεριμνήσουν για τη συζήτηση και εφαρμογή των προνοιών του Kριτηρίου, όπως αναλύονται πιο κάτω, κατά τμήμα, διατμηματικά και σε βάση συλλογικών οργάνων:


1.3 Student-centred learning, teaching and assessment Standard: Institutions should ensure that the programmes are delivered in a way that encourages students to take an active role in creating the learning process, and that the assessment of students reflects this approach.

 
Guidelines:

Student-centred learning and teaching plays an important role in stimulating students’ motivation, self-reflection and engagement in the learning process. This means careful consideration of the design and delivery of study programmes and the assessment of outcomes.

The implementation of student-centred learning and teaching:

  • respects and attends to the diversity of students and their needs, enabling flexible learning paths;
  • considers and uses different modes of delivery, where appropriate;
  • flexibly uses a variety of pedagogical methods;
  • regularly evaluates and adjusts the modes of delivery and pedagogical methods;
  • encourages a sense of autonomy in the learner, while ensuring adequate guidance and support from the teacher;
  • promotes mutual respect within the learner-teacher relationship;
  • has appropriate procedures for dealing with students’ complaints.

 

Considering the importance of assessment for the students’ progression and their future careers, quality assurance processes for assessment take into account the following:

  • Assessors are familiar with existing testing and examination methods and receive support in developing their own skills in this field;
  • The criteria for and method of assessment as well as criteria for marking are published in advance;
  • The assessment allows students to demonstrate the extent to which the intended learning outcomes have been achieved. Students are given feedback, which, if necessary, is linked to advice on the learning process;
  • Where possible, assessment is carried out by more than one examiner;
  • The regulations for assessment take into account mitigating circumstances;
  • Assessment is consistent, fairly applied to all students and carried out in accordance with the stated procedures;
  • A formal procedure for student appeals is in place.

31 Μαΐου 2021

Προσφορά προγραμμάτων με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (Αρ. 2)

Σε συνέχεια της ανακοίνωσής του με ημερομηνία 4 Ιουλίου 2019 (http://www.dipae.ac.cy/index.php/el/nea-ekdiloseis/anakoinoseis-el/426-04-07-2019-prosfora-programmaton-me-ti-methodo-tis-dikaiochrisis) ο Φορέας ενημερώνει τις ιδιωτικές σχολές ανώτερης εκπαίδευσης και όλους τους ενδιαφερόμενους ότι  τα προγράμματα δικαιόχρησης τα οποία άρχισαν τη λειτουργία τους πριν από την ίδρυση του Φορέα, στη βάση του προηγούμενου νομοθετικού πλαισίου και τα οποία δεν έχουν υποβληθεί στον Φορέα για έλεγχο μέχρι τον Ιούνιο του 2020, δεν έχουν έγκριση για να προσφέρονται. Τα προγράμματα δικαιόχρησης, τα οποία έχουν υποβληθεί στον Φορέα για έγκριση, με βάση το άρθρο 11 του Νόμου, βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του στον πίνακα με αριθμό 2 στον σύνδεσμο http://www.dipae.ac.cy/index.php/el/evaluation-el/franchised-programmes-el

17 Μαΐου 2021

Μηχανισμοί και Διαδικασίες Στήριξης Υποψηφίων Διδακτόρων στην Έρευνα

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ υπενθυμίζει στα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης την ανάγκη πλήρους συμμόρφωσης στα θέματα διδασκαλίας και έρευνας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις κατευθυντήριες γραμμές όσον αφορά στα Διδακτορικά Προγράμματα Σπουδών.

Με βάση το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF), τα Διδακτορικά προγράμματα κατατάσσονται στο επίπεδο 8 και θα πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, για την πιστοποίησή τους, όπως για παράδειγμα, τις ερευνητικές δεξιότητες και ερευνητικό έργο τόσο των διδασκόντων όσο και των υποψηφίων διδακτόρων.

Τα ιδρύματα έχουν την υποχρέωση να εγκαθιδρύσουν μηχανισμούς και διαδικασίες στήριξης της ερευνητικής δραστηριότητας των φοιτητών που βρίσκονται σε προγράμματα σπουδών επιπέδου Διδακτορικού. Βάσει του Ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων, τα ιδρύματα οφείλουν να μεριμνούν ειδικά ως προς την εξειδικευμένη ακαδημαϊκή/επιστημονική γνώση και στην ανάπτυξη της ικανότητας των υποψηφίων διδακτόρων για ερευνητική δραστηριότητα η οποία εδράζεται στην καινοτομία, την αυτονομία, την ακαδημαϊκή ακεραιότητα και τη δέσμευσή τους στην ανάπτυξη νέων ιδεών.

Ως εκ τούτου, κατά τη διαδικασία εξωτερικής αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών διδακτορικού επιπέδου (κατά την επιτόπου επίσκεψη), τα ιδρύματα αναμένεται να είναι σε θέση να παρουσιάσουν τεκμήρια της ερευνητικής δραστηριότητας και των υποψηφίων διδακτόρων τους, (π.χ. δημοσιεύσεις σε πρακτικά συνεδρίων τουλάχιστον, θέματα διατριβών και έρευνα η οποία διεξάγεται/διεξήχθη).

13 Μαΐου 2021

Τελικές Εξετάσεις και Ασφαλιστικές Δικλίδες Ποιότητας

Το Συμβούλιο του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, κατά την 65η Σύνοδό του η οποία πραγματοποιήθηκε στις 19 Απριλίου 2021 αποφάσισε όπως επαναφέρει περιεχόμενο των σχετικών με το πιο πάνω θέμα ανακοινώσεών του για εφαρμογή:

ΤίτλοςΗμερομηνία Δημοσίευσης
Ενδιάμεσες και Τελικές Εξετάσεις Χειμερινού Εξαμήνου 2020 – 2021 στα Ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης και Ασφαλιστικές Δικλίδες Ποιότητας 5 Νοεμβρίου 2020
Τελικές Εξετάσεις και Ασφαλιστικές Δικλίδες Ποιότητας 29 Απριλίου 2020
Τελικές εξετάσεις σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης λόγω κορονοϊού: Πρότυπα Ποιότητας και Κατευθυντήριες Γραμμές για Εναλλακτικές Μορφές Αξιολόγησης 31 Μαρτίου 2020

Είναι αυτονόητο ότι σε μικρά ακροατήρια και εφόσον η φυσική παρουσία των φοιτητών/ριών είναι δυνατή, οι εξετάσεις, κατά την κρίση των διδασκόντω/ουσών, μπορεί να γίνονται με φυσική παρουσία, τηρουμένων των εκάστοτε υγειονομικών πρωτοκόλλων. 

Επισημαίνεται, επίσης, ότι οι πληροφορίες για τη διαδικασία και τον τύπο των εξετάσεων, για σκοπούς ενημέρωσης των φοιτητών/ριών, πρέπει να αναρτώνται και να είναι εύκολα προσβάσιμες στη σχετική ιστοσελίδα του κάθε μαθήματος, πριν από την έναρξη της διδασκαλίας του προγράμματος. Είναι σημαντικό ο τύπος των εξετάσεων που αποφασίζεται από τον/τη διδάσκοντα/ουσα  να συνάδει με τη διδασκαλία και τις δεξιότητες που έχουν αναπτύξει οι φοιτητές.

27 Απριλίου 2021

Ενεργητική Διδασκαλία, Μάθηση και Αξιολόγηση με επίκεντρο τον Φοιτητή / την Φοιτήτρια (Student-centred learning, teaching and assessment) (Αρ. 2)

Το Συμβούλιο του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, κατά την 65η Σύνοδό του η οποία πραγματοποιήθηκε στις 19 Απριλίου 2021 αποφάσισε όπως επανέλθει στο περιεχόμενο της σχετικής με το πιο πάνω θέμα ανακοίνωσής του ημερομηνίας 21 Νοεμβρίου 2019 για να επισημάνει εμφαντικά τα ακόλουθα:

Τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης κατά τη διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης των προγραμμάτων σπουδών τους θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη το κριτήριο με αρ. 1.3 των Ευρωπαϊκών Κριτηρίων και Κατευθυντήριων Γραμμών (European Standards and Guidelines – ESG) το οποίο αφορά στη φοιτητοκεντρική μάθηση, διδασκαλία και αξιολόγηση.

Σύμφωνα με το πιο πάνω αναφερόμενο κριτήριο,

Τα ιδρύματα θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα προγράμματα λειτουργούν με τρόπο που να ενθαρρύνει τους φοιτητές να αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη δημιουργία της μαθησιακής διαδικασίας και ότι η αξιολόγηση των φοιτητών αντικατοπτρίζει αυτή την προσέγγιση.

Ειδικά για το θέμα των εξετάσεων, επισημαίνεται ότι πληροφόρηση για τη διαδικασία και τον τύπο των εξετάσεων, για σκοπούς ενημέρωσης των φοιτητών πρέπει να αναρτώνται και να είναι εύκολα προσβάσιμα στη σχετική ιστοσελίδα του κάθε μαθήματος, πριν από την έναρξη της διδασκαλίας του προγράμματος. Ο τύπος των εξετάσεων πρέπει να συνάδει με τη διδασκαλία (π.χ. αν θα γίνει με ανοικτά βιβλία, η διδασκαλία πρέπει να στηριχθεί σε λύσεις προβλημάτων, συνθετικές ασκήσεις κλπ., αν θα γίνει με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής θα πρέπει να ασκηθούν οι φοιτητές/φοιτήτριες ανάλογα).

23 Απριλίου 2021