Αξιολογήσεις Τμημάτων και Προγραμμάτων Σπουδών

Ενημερώνονται όλα τα ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης για τα πιο κάτω, τα οποία ισχύουν κατά τις αξιολογήσεις Τμημάτων και Προγραμμάτων Σπουδών και αναδεικνύουν την αντιστοιχία των θεματικών ενοτήτων της Ημερήσιας Διάταξης και των Κριτηρίων Αξιολόγησης:

Οι θεματικές της Ημερήσιας Διάταξης περιλαμβάνουν Συναντήσεις με το ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό και τους φοιτητές καθώς και επί τόπου ή/και διαδικτυακές Επισκέψεις στους χώρους και τα εργαστήρια του ιδρύματος, με στόχο να συγκεντρωθούν πληροφορίες για τα στοιχεία που περιλαμβάνει το Έντυπο αξιολόγησης, τα οποία αντιστοιχούν στα ευρωπαϊκά κριτήρια ποιότητας (European Standards & Guidelines). 

  • Οι θεματικές ενότητες αξιολόγησης οι οποίες περιλαμβάνονται στα έντυπα αξιολόγησης (300.1.1, 300.3.1, 300.3.1/1) είναι:

Τμήμα

  1. Department’s academic profile and orientation
  2. Quality Assurance
  3. Administration
  4. Learning and Teaching
  5. Teaching Staff
  6. Research
  7. Resources

Πρόγραμμα σπουδών (εκτός από τις ιατρικές σχολές και προγράμματα)

  1. Study programme and study programme’s design and development
  2. Student – centred learning, teaching and assessment
  3. Teaching staff
  4. Student admission, progression, recognition and certification
  5. Learning resources and student support

Ως εκ τούτου, οι παρουσιάσεις και η συζήτηση σε κάθε μέρος κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης θα πρέπει να εστιάζουν σε αυτές τις θεματικές ενότητες. Στα έντυπα αξιολόγησης τα πιο πάνω κριτήρια αναλύονται στις διαστάσεις τους.

  • Οι εισαγωγικές-γενικές παρουσιάσεις πρέπει να είναι σύντομες και στοχευμένες, να προβάλλουν τη συνολική εικόνα του ιδρύματος και να μην ξεπερνούν τον προβλεπόμενο χρόνο. Οι Επιτροπές ενδιαφέρονται για ζωντανή συζήτηση και λιγότερο για παρουσιάσεις, ούτως ώστε να εμβαθύνουν στα κριτήρια αξιολόγησης για μεγαλύτερη αντικειμενικότητα. 
  • Όλο το προσωπικό, ακαδημαϊκό, διοικητικό, τεχνικό, το οποίο σχετίζεται με το υπό αξιολόγηση Τμήμα/πρόγραμμα, θα πρέπει να είναι διαθέσιμο καθ’ όλη τη διάρκεια της αξιολόγησης.
  • Το υλικό το οποίο αποστέλλεται για να μελετηθεί από τους αξιολογητές θα πρέπει να είναι άμεσα συνδεδεμένο με το υπό αξιολόγηση Τμήμα/πρόγραμμα. Δεν χρειάζεται παρουσίαση υλικού το οποίο έχει ήδη αποσταλεί στην ΕΕΑ, εκτός εάν οι ίδιοι ζητήσουν να παρουσιαστεί, πριν τη συζήτηση.
  • Το χρονικό πλαίσιο της κάθε ενότητας δύναται να διαφοροποιηθεί μετά από συνεννόηση με τον/την αρμόδιο λειτουργό και τα μέλη της ΕΕΑ, το περιεχόμενο όμως της ατζέντας παραμένει ως έχει.
  • Σε Τμηματικές αξιολογήσεις με τρία προγράμματα σπουδών η αξιολόγηση είναι διήμερη.

Ειδικότερα, για τα εξ αποστάσεως προγράμματα:

  • Θα διατίθεται συγκεκριμένος χρόνος κατά την αξιολόγηση για συζήτηση μεταξύ των ειδικών της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
  • Μόνο όσοι συμμετέχουν στη διδασκαλία εξ αποστάσεως προγραμμάτων σπουδών μαζί με τον συντονιστή του προγράμματος, θα παρουσιάζονται στη συζήτηση του εξ αποστάσεως προγράμματος και της διδασκαλίας.

Ο Φορέας επισημαίνει το σημαντικό ρόλο της εξωτερικής αξιολόγησης, η οποία γίνεται προς όφελος των ιδρυμάτων και των προγραμμάτων σπουδών τα οποία προσφέρουν. Ο Φορέας χαιρετίζει, επίσης, το γεγονός ότι τα ιδρύματα Ανώτερης Εκπαίδευσης δίνουν τη δέουσα προσοχή κατά τη διαδικασία αξιολόγησης και τονίζεται η σημασία της συνεργασίας όλων για να αποβεί επoικοδομητική η όλη διαδικασία.

Συμπληρωματικά προς τα πιο πάνω, τα ιδρύματα θα πρέπει να συμβουλεύονται τις ήδη αναρτημένες ανακοινώσεις του Φορέα για τις διαδικτυακές αξιολογήσεις, στους πιο κάτω συνδέσμους:

Οδηγίες για τη Διενέργεια των Εξ Αποστάσεως Αξιολογήσεων στους πιο κάτω συνδέσμους:


12 Οκτωβρίου 2020

Οδηγίες για την διενέργεια των εξ αποστάσεως Αξιολογήσεων

Σε συνέχεια της ανάρτησης των πιο πάνω κατευθυντήριων γραμμών για διενέργεια των διαδικτυκών εξωτερικών αξιολογήσεων, στις 24 Ιουνίου 2020, ο Φορέας επιθυμεί να επισημάνει εκ νέου τα πιο κάτω:

  • Οι συμμετέχοντες κατά τις διαδικτυακές συνδέσεις δεν πρέπει να συνωστίζονται σε μια αίθουσα συνεδριάσεων όπου δεν είναι δυνατό να τηρηθεί η αποστασιοποίηση των δύο μέτρων. Οι προκαθορισμένοι από το ίδρυμα συμμετέχοντες στις διαδικτυακές συναντήσεις των επιμέρους σημείων της ημερήσιας διάταξης θα πρέπει να βρίσκονται στα γραφεία τους και ο καθένας σε ξεχωριστό υπολογιστή, ούτως ώστε να τηρούνται τα πρωτόκολλα τα οποία έχει εκδώσει το Υπουργείο Υγείας λόγω του COVID-19.
  • Οι κάμερες των συμμετεχόντων κατά τις διαδικτυακές συνδέσεις θα πρέπει να είναι ανοικτές, είτε ομιλούν είτε όχι,  με τα μεγάφωνα ανοικτά μόνο όταν παίρνουν τον λόγο. Η  παρουσία προσώπων στον χώρο τα οποία δεν περιλαμβάνονται στην ημερήσια διάταξη δεν επιτρέπεται.

Ο/η λειτουργός του Φορέα, με έγκριση της Προέδρου του Συμβουλίου και του Προέδρου της ΕΕΑ, υποχρεούται να διακόψει την εξ αποστάσεως αξιολόγηση εάν δεν τηρούνται οι κατευθυντήριες γραμμές για τις εξ αποστάσεως αξιολογήσεις.


09 Οκτωβρίου 2020

Η Ανώτερη Εκπαίδευση ως Κινητήρια Δύναμη Ευημερίας για Όλους- Higher Education as a booster of shared prosperity

Συζήτηση στις 3/10/2020 στο διεθνές Cyprus Forum, στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, μαζί με τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Κύπρου Τάσο Χριστοφίδη, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Πανεπιστημίου Λευκωσίας Αντώνη Πολεμίτη, τον πρύτανη του Ευρωπαϊκού  Πανεπιστημίου Κύπρου Κώστα Γουλιάμο, την Πρόεδρο του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ) Κύπρου Μαίρη  Κουτσελίνη και τον Πρόεδρο του Interdisciplinary Center Herzliya του Ισραήλ Uriel Reichman. Συντονίστρια η   Stephanie Laulhe-Shaelou του Πανεπιστημίου Uclan Cyprus.

oramiden05102020

05 Οκτωβρίου 2020

Διαδικτυακή διδασκαλία/εξέταση και προσωπικά δεδομένα (Aρ. 2)

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, σε συνέχεια της ανακοίνωσής του με ημερομηνία 10 Απριλίου 2020 επισημαίνει εκ νέου ότι:

Σε συνέχεια των κατευθυντήριων γραμμών του Φορέα  σε σχέση με τη διαδικτυακή διδασκαλία (ανακοίνωση ημερομηνίας 10 Μαρτίου 2020) και τη διεξαγωγή εξετάσεων (ανακοίνωση ημερομηνίας 31 Μαρτίου 2020) λόγω της έκτακτης ανάγκης που έχει δημιουργηθεί από την εξάπλωση του COVID-19, τα ιδρύματα οφείλουν:

  • Να ακολουθούν διαδικασίες, πλήρως εναρμονισμένες με όσα προβλέπονται από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων 2016/679 και τις διατάξεις του νόμου 125 (Ι)/2018 σε σχέση με την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
  • Να αποθηκεύουν τις μαγνητοσκοπημένες διδασκαλίες και εξετάσεις, στις οποίες περιέχονται προσωπικά δεδομένα, σε ασφαλισμένες ηλεκτρονικές βάσεις με δικαίωμα πρόσβασης μόνο σε εξουσιοδοτημένα πρόσωπα και στον Φορέα ΔΙΠΑΕ για σκοπούς, αποκλειστικά, ελέγχου και διασφάλισης της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο των έξι μηνών.

Σημειώνεται ότι μαγνητοσκοπημένες διδασκαλίες και εξετάσεις είναι απαραίτητες  μαρτυρίες της ποιότητας των διδασκαλιών και εξετάσεων και φυλάσσονται, χωρίς να  χρησιμοποιούνται για αλλαγή των υφιστάμενων εργασιακών σχέσεων εντός του ιδρύματος ή για άλλο σκοπό.

30 Σεπτεμβρίου 2020

Μόνιμο και πλήρους απασχόλησης Ακαδημαϊκό Προσωπικό Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης για Προγράμματα Σπουδών Επιπέδου Πτυχίου και Μάστερ – Έρευνα

Ο Φορέας ΔΙΠΑΕ υπενθυμίζει στα ιδρύματα την ανάγκη πλήρους συμμόρφωσης  στα θέματα διδασκαλίας και έρευνας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις  κατευθυντήριες γραμμές.

Στα ιδρύματα που προσφέρουν προγράμματα σπουδών επιπέδου πτυχίου και Μάστερ θα πρέπει να εργοδοτείται Μόνιμο Ακαδημαϊκό Προσωπικό/ Προσωπικό Πλήρους Απασχόλησης  στον τομέα διδασκαλίας και έρευνας, τα μέλη του οποίου πρέπει να είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου και ερευνητικής εμπειρίας σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της διδασκαλίας τους, καθώς και ανάλογης πείρας. Η ερευνητική δραστηριότητα των διδασκόντων τεκμαίρεται από τις δημοσιεύσεις τους σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με σύστημα κριτών. Σημειώνεται ότι η ίδρυση ερευνητικών κέντρων, εντός των ιδρυμάτων, δεν υποκαθιστά την ανάγκη τεκμηριωμένης ερευνητικής δραστηριότητας των διδασκόντων.

Επισημαίνεται επίσης ότι, με βάση το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF),   τα προγράμματα Μάστερ κατατάσσονται στο επίπεδο 7 και θα πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, για την πιστοποίησή τους, όπως, για παράδειγμα, ερευνητικές δεξιότητες και ερευνητικό έργο των διδασκόντων, εξειδικευμένη ακαδημαϊκή γνώση, ανάπτυξη των δεξιοτήτων και της ικανότητας των φοιτητών/φοιτητριών για έρευνα και επίλυση προβλημάτων, θεματικών και διαθεματικών. Η πρωτοποριακής μορφής διατριβή επιστεγάζει την επίτευξη των πιο πάνω. Συγκεκριμένα, οι προδιαγραφές του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων αναφέρουν, σε σχέση με τα μαθησιακά αποτελέσματα, το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, τις εργασίες και την αξιολόγηση ότι τα προγράμματα Μάστερ προσφέρουν:

  1. Γνώση: Εξειδικευμένη, υψηλών απαιτήσεων γνώση, με ένα ποσοστό να βρίσκεται στην κορυφή των γνώσεων στον συγκεκριμένο επιστημονικό και επαγγελματικό τομέα του προγράμματος, ως βάση για αυθεντική σκέψη και/ή έρευνα. Το επίπεδο Μάστερ απαιτεί κριτική εγρήγορση για τα γνωστικά ζητήματα στον συγκεκριμένο τομέα σπουδών και στους τομείς συνάντησης του με διαφορετικούς τομείς σπουδών.
  2. Δεξιότητες: Εξειδικευμένες δεξιότητες λύσης προβλήματος, οι οποίες απαιτούνται για έρευνα ή/και καινοτομία, ούτως ώστε ο φοιτητής να αναπτύξει νέα γνώση και διαδικασίες και να είναι σε θέση να συνθέσει γνώση από διαφορετικούς τομείς.
  3. Εφαρμογή γνώσης και δεξιοτήτων με υπευθυνότητα και αυτονομία: Χειρίζεται και μετασχηματίζει εργασία ή συγκείμενα μελέτης, τα οποία είναι πολύπλοκα, απρόβλεπτα και τα οποία απαιτούν νέες στρατηγικές προσεγγίσεις. Αναλαμβάνει ευθύνη για συμμετοχή στην επαγγελματική γνώση και πρακτική και/ή για επανεξέταση της στρατηγικής ομάδων.

Επισημαίνεται επίσης ότι, με βάση το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (EQF),   τα προγράμματα επιπέδου πτυχίου κατατάσσονται στο επίπεδο 6 και θα πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, οι οποίες αναφέρουν, σε σχέση με τα μαθησιακά αποτελέσματα, το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, τις εργασίες και την αξιολόγηση ότι τα προγράμματα επιπέδου πτυχίου προσφέρουν:

  1. Γνώση και κατανόηση σε ένα πεδίο σπουδών που προεκτείνεται από τη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση, υποστηρίζεται από σύγχρονα και πλήρως ενημερωμένα εγχειρίδια για τις τρέχουσες εξελίξεις στην επιστήμη και από εξειδικευμένη γνώση στον τομέα των σπουδών τους.
  2. Εφαρμογή γνώσης και κατανόησης κατά τρόπο που να δείχνει επαγγελματική προσέγγιση στην εργασία και ικανότητες, οι οποίες, συνήθως, αποδεικνύονται μέσα από την επιχειρηματολογία και την επίλυση προβλημάτων στο πλαίσιο του αντικειμένου σπουδών.
  3. Ικανότητα συλλογής και ερμηνείας σχετικών δεδομένων (στο πλαίσιο των σπουδών) για ενημερωμένη κρίση η οποία περιλαμβάνει προβληματισμό σχετικά με συναφή κοινωνικά, επιστημονικά και δεοντολογικά ζητήματα
  4. Ικανότητα επικοινωνίας των πληροφοριών, των ιδεών, των προβλημάτων και των λύσεών τους τόσο σε εξειδικευμένα όσο και σε μη εξειδικευμένα ακροατήρια
  5. Δεξιότητες μάθησης που είναι απαραίτητες για τη συνέχιση σπουδών σε υψηλότερο επίπεδο και επιτρέπουν αυτόνομη μάθηση.
29 Σεπτεμβρίου 2020