Λειτουργία Ιδρυμάτων Ανώτερης Εκπαίδευσης κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021
Λόγω της έξαρσης του κορονοϊού και της ανάγκης αυστηρής τήρησης των πρωτοκόλλων του Υπουργείου Υγείας, θα πρέπει να περιοριστεί η παρουσία των φοιτητών στις αίθουσες διδασκαλίας και η διακίνηση στους κοινόχρηστους χώρους των ιδρυμάτων. Στη βάση των διαγνωσμένων αναγκών, τις πρακτικές που εισηγούνται οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί ποιότητας και ισχύουν στην ανώτερη εκπαίδευση αλλά και της αρχής ότι οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να απολαμβάνουν το προνόμιο ποιοτικής εκπαίδευσης, ο Φορέας σας πληροφορεί τα ακόλουθα.
Τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης δύνανται να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν, όπου αυτό είναι εφικτό, εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας για τα συμβατικά προγράμματα, καθώς επίσης και συνδυασμό των μεθόδων αυτών.
Συγκεκριμένα, ως προς τη μεθοδολογία μπορεί να προγραμματιστεί Μεικτή μάθηση (blended learning). Η μεικτή μάθηση θεμελιώνεται στον συνδυασμό συμβατικής και διαδικτυακής διδασκαλίας μαθημάτων του προγράμματος. Μεικτή μάθηση προσφέρεται και για τη διδασκαλία/μάθηση ενοτήτων των διαφόρων μαθημάτων (flipped classroom), όταν για παράδειγμα το θεωρητικό μέρος των μαθημάτων προσφέρεται διαδικτυακά και το εργαστηριακό μέρος γίνεται με φυσική παρουσία.
Ιδιαίτερα πρέπει να προσεχθεί και να διαφυλαχθεί η ανώτερη εκπαίδευση της Κύπρου ως ποιοτικός προορισμός για ξένους φοιτητές/τριες. Η προσφορά των συμβατικών μαθημάτων, με μεικτή παρουσία φοιτητών/τριών και ταυτόχρονο διττό τρόπο προσφοράς του προγράμματος, διαδικτυακά, για όσους/ες λόγω των μέτρων δεν μπορούν να παρευρίσκονται και με φυσική παρουσία, εφόσον επιτρέπεται, για τους φοιτητές/τριες που μπορούν να παραστούν, θα δώσει θεμιτή και δοκιμασμένη διέξοδο στην προσέλκυση ξένων φοιτητών/τριών που έχουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά να επωφεληθούν. Αναλόγως θα προσδιοριστεί και ο τρόπος εξέτασης των μαθημάτων, στο τέλος του χειμερινού εξαμήνου, θέμα στο οποίο ο Φορέας θα επανέλθει εν καιρώ, επιμετρώντας τις συνθήκες προσφοράς των προγραμμάτων.
Η μεικτή παρουσία, με φυσική παρουσία και ταυτόχρονη διαδικτυακή, διευκολύνει, επίσης, τη διδασκαλία σε μεγαλύτερα ακροατήρια για τα οποία δεν μπορούν να τηρηθούν οι αποστάσεις ασφαλείας σε συγκεκριμένες αίθουσες, οπότε το ακροατήριο μπορεί να μοιραστεί, ούτως ώστε ένας καθορισμένος αριθμός φοιτητών/τριών παρακολουθεί με φυσική παρουσία και οι υπόλοιποι/ες διαδικτυακά και εκ περιτροπής εναλλάσσονται.
Η απόφαση του Φορέα ΔΙΠΑΕ δεν διαφοροποιεί σε καμία περίπτωση το παιδαγωγικό πλαίσιο παροχής των συμβατικών (δια ζώσης) προγραμμάτων σπουδών. Τα Ιδρύματα οφείλουν να διασφαλίζουν ότι όλες οι παράμετροι, π.χ. ώρες διδασκαλίας, συμμετοχή σε εργαστηριακές ασκήσεις, υποχρεώσεις των φοιτητών/τριών, επίτευξη συγκεκριμένων μαθησιακών αποτελεσμάτων κ.ά. θα τηρούνται, όπως προβλέπεται στα πιστοποιημένα και στα υπό αξιολόγηση και ήδη προσφερόμενα προγράμματα σπουδών.
Επομένως, οι διαδικτυακές ώρες γραφείου και ανατροφοδότησης των φοιτητών/τριών είναι απαραίτητο να αυξηθούν, ούτως η αλληλεπίδραση με τους/τις διδάσκοντες/ουσες και η ατομική ανατροφοδότηση προς τους φοιτητές/τριες να ενισχυθεί.
Η κατάσταση θα επαναξιολογηθεί πριν την έναρξη του εαρινού εξαμήνου, στη βάση επιδημιολογικών και πραγματικών δεδομένων στην ανώτερη εκπαίδευση και ο Φορέας θα επανέλθει με ενημέρωση.