Συμμετοχή της Προέδρου του Φορέα στη "Συνάντηση Ανώτερου Επιπέδου ΟΥΝΕΣΚΟ"

Η πρόεδρος του Φορέα καθ. Μαίρη Ιωαννίδου- Κουτσελίνη συμμετείχε στη Συνάντηση Ανώτερου Επιπέδου ΟΥΝΕΣΚΟ, με θέμα Συμπερίληψη και Κινητικότητα στην Ανώτερη Εκπαίδευση (Ηigh level meeting on inclusion and mobility in higher education) στο Παρίσι, στις 13/11/2019.

Στη συνάντηση επιβεβαιώθηκε η ανάγκη για διεύρυνση των ευκαιριών συμμετοχής  στην ανώτερη εκπαίδευση φοιτητών από όλο τον κόσμο, ενόψει του στόχου του 2030 «Κανένας να μην μείνει πίσω». Σε αυτό το πλαίσιο τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης αντιμετωπίζουν την πρόκληση να προσφέρουν ποιοτική εκπαίδευση σε όλο και περισσότερο αποκλίνοντες πληθυσμούς φοιτητών, συμπεριλαμβανομένων προσφύγων και μεταναστών, με την υποχρέωση να ανταποκριθούν σε διαφορετικές ανάγκες από αυτές των συνηθισμένων φοιτητών, με υψηλούς πάντα ποιοτικούς στόχους, διευκολύνοντας τη συμπερίληψη και κινητικότητα όλων.       

19 Νοεμβρίου 2019

Συνάντηση Συμβουλίου Φορέα ΔΙΠΑΕ με τον Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδος

Στις 5 Νοεμβρίου 2019 πραγματοποιήθηκε προγραμματισμένη συνάντηση του Συμβουλίου του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ) με τον Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας Καθηγητή Βασίλη Διγαλάκη.

Βασικός σκοπός της συνάντησης, πέρα από τον εθιμοτυπικό της χαρακτήρα,  ήταν  αφενός η έκφραση εκ μέρους του Φορέα της επιθυμίας για εποικοδομητική συνεργασία και αφετέρου η ενημέρωση του Συμβουλίου για τις αποφάσεις πολιτικής στην ανώτατη εκπαίδευση.

Επιβεβαιώθηκε η από κοινού ετοιμότητα για συνεργασία και αλληλοενημέρωση, εν όψει και των υπό μελέτη ουσιαστικών θεσμικών αλλαγών σε θέματα ανώτατης εκπαίδευσης εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας, τα οποία παρουσιάστηκαν αδρομερώς κατά τη συνάντηση.  

 

11 Νοεμβρίου 2019

Συνάντηση Συμβουλίου Φορέα ΔΙΠΑΕ με τον Πρόεδρο και το Συμβούλιο της ΑΔΙΠ στην Ελλάδα

Στις 5 Νοεμβρίου 2019 πραγματοποιήθηκε προγραμματισμένη συνάντηση του Συμβουλίου του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΙΠΑΕ) με τον Πρόεδρο και τα Μέλη του Συμβουλίου της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση της Ελλάδας (ΑΔΙΠ).

ΑΔΙΠ-ΔΙΠΑΕ

Βασικός σκοπός της συνάντησης ήταν η αλληλοενημέρωση και η ανταλλαγή εμπειριών στον τομέα της διασφάλισης και πιστοποίησης της ποιότητας της ανώτερης εκπαίδευσης.

Τα θέματα της ημερήσιας διάταξης ήταν:

  • Προγράμματα Σπουδών Συνεργασίας Ελλάδας Κύπρου (διαπανεπιστημιακά)
  • Συνεργασία των δύο Αρχών στο πλαίσιο του ENQA
  • Πολιτική για τα διαπανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών και τις διακρατικές συμφωνίες Κύπρου – Ελλάδας μεταξύ τους και με  μη ευρωπαϊκές χώρες
  • Φοίτηση σε κυπριακά πανεπιστήμια φοιτητών εξ Ελλάδος και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν
  • Διασφάλιση της ποιότητας των προγραμμάτων σε σχέση με το εθνικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων (EQF) και τις ασφαλιστικές δικλίδες ποιότητας που θέτει η ΑΔΙΠ και ο ΔΙΠΑΕ.

Κατά τη συνάντηση υπήρξε κοινή διαπίστωση για την ανάγκη αξιοποίησης των  προοπτικών συνεργασίας στον τομέα της διασφάλισης της ποιότητας και την ανταλλαγή καλών πρακτικών εν όψει και των θεσμικών αλλαγών για την κατοχύρωση της πλήρους ανεξαρτησίας της ΑΔΙΠ στην Ελλάδα.

Η συνάντηση επιβεβαίωσε την ετοιμότητα για από κοινού ενεργό δραστηριοποίηση στο πλαίσιο των δράσεων του ENQA, σε πολιτικές καλλιέργειας κουλτούρας ποιότητας και σε ανταλλαγή εμπειριών και πρακτικών σε θέματα αρμοδιοτήτων του ΔΙΠΑΕ και ΑΔΙΠ. 

8 Νοεμβρίου 2019

Υποβολή Αίτησης Ιδρυματικής Αξιολόγησης

Ο Φορέας Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, μετά τη Συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, στις 23 Οκτωβρίου 2019, επισημαίνει στα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης τα ακόλουθα:

Ενόψει της κατάθεσης στην Βουλή, πριν από την 31η Δεκεμβρίου 2019, των «περί της Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης και της Ίδρυσης και Λειτουργίας Φορέα για Συναφή Θέματα – (Γενικών) Κανονισμών» και του «περί της Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης και της Ίδρυσης και Λειτουργίας Φορέα για Συναφή Θέματα  (Τροποποιητικού) Νόμου», η ετοιμασία των αιτήσεων από μέρους των ιδρυμάτων, για την ιδρυματική αξιολόγηση θα πρέπει να συνεχιστεί απρόσκοπτα για την έγκαιρη υποβολή τους.

25 Οκτωβρίου 2019

Αναβάθμιση των Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών

Κατά την 46η Σύνοδό του, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2019, το Συμβούλιο του Φορέα αποφάσισε να καλέσει τα ιδρύματα ανώτερης εκπαίδευσης που λειτουργούν εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών, να προβούν στις δέουσες ενέργειες για την αναβάθμισή τους, στη  βάση των ευρημάτων των Επιτροπών Εξωτερικής Αξιολόγησης, όπως αυτά έχουν δημοσιευθεί στη θεματική ανάλυση με τίτλο «Αξιολόγηση των Εξ-Αποστάσεως Προγραμμάτων: Τάσεις και Χαρακτηριστικά».

Επιπρόσθετα, κατά τη διαδικασία αναβάθμισης των εξ αποστάσεως προγραμμάτων, τα ιδρύματα δύνανται να ανατρέξουν στο περιεχόμενο της «Ημερίδας για την Ποιότητα των Εξ Αποστάσεως Προγραμμάτων Σπουδών» η οποία πραγματοποιήθηκε στις 20 Σεπτεμβρίου 2019.  

Στη βάση των πιο πάνω, στα εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών πρέπει:

  • Να ακολουθείται η φιλοσοφία της εξ αποστάσεως ανώτερης εκπαίδευσης και οι αρχές που προκύπτουν από αυτή.
  • Στη βάση των αρχών αυτών να αναδιοργανωθούν οι δραστηριότητες και τα υλικά, ούτως ώστε με τις κατάλληλες προσομοιώσεις (simulations) και την αξιοποίηση του εικονικού και οπτικο-ακουστικού περιβάλλοντος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να καλούνται να «ενεργούν» στο αντικείμενο μάθησης και όχι μόνο να βλέπουν ή να διαβάζουν. Η ενεργητική συμμετοχή των φοιτητών /φοιτητριών στη διαδικασία μάθησης είναι ουσιαστικό κριτήριο ποιότητας, σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα και τις Κατευθυντήριες Γραμμές (ESG1.3), για όλα τα προφερόμενα προγράμματα και πολύ περισσότερο για τα εξ αποστάσεως.
  • Να διασφαλίζεται η αλληλόδραση (φοιτητριών-φοιτητριών, φοιτητών/τριών-διδασκόντων, φοιτητριών/τών-υλικού), η οποία πρέπει να είναι μέρος της συντρέχουσας αξιολόγησης και ανατροφοδότησης των φοιτητών/φοιτητριών από τον διδάσκοντα/διδάσκουσα.
  • Με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα και τις διαδικασίες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης να επιδιώκεται η καλλιέργεια ανώτερων γνωστικών και ερευνητικών δεξιοτήτων, καθώς και πρωτότυπη εξειδικευμένη γνώση κατά το EQF.

Ως εκ τούτου, τα ιδρύματα που ενδιαφέρονται να υποβάλουν για αξιολόγηση εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τα πιο πάνω για τον κατάλληλο σχεδιασμό των προγραμμάτων.

Τα ιδρύματα που έχουν ήδη υποβάλει προγράμματα σπουδών για επαναξιολόγηση και πρώτη αξιολόγηση δύνανται να προβούν σε επικαιροποίηση της αίτησής τους και επαναϋποβολή της το αργότερο μέχρι το τέλος Ιανουαρίου 2020.

Τα ιδρύματα τα οποία λειτουργούν προγράμματα εξ αποστάσεως, των οποίων δεν έχει λήξει η περίοδος πιστοποίησης, ενδείκνυται να προβούν στις δέουσες ενέργειες για αναβάθμιση της ποιότητας των εξ αποστάσεως προγραμμάτων τους και τη σταδιακή πλήρη συμμόρφωση με τα πιο πάνω δεδομένα.

8 Οκτωβρίου 2019